fot. EPA/GEORGI LICOVSKI

Pandemia spowodowała katastrofę w edukacji

Na katastrofalne skutki pandemii dla edukacji wskazuje najnowszy raport UNICEF. Całkowite lub częściowe zamknięcie szkół dramatycznie skrzywdziło ponad 616 mln dzieci. Znacząco ucierpiało ich zdrowie psychiczne, zaś 370 mln zostało pozbawionych jedynego pełnego posiłku w ciągu dnia, który zazwyczaj otrzymywały w szkole.

„To niemożliwa do przezwyciężenia strata w nauczaniu” – uważa Robert Jenkins, dyrektor ds. edukacji w UNICEF. 24 stycznia obchodzony był Międzynarodowy Dzień Edukacji, którego przesłaniem było hasło: „Odbudowa i przywrócenie do życia edukacji dla pokolenia COVID-19. Było on okazją do opublikowania najnowszych statystyk dotyczących edukacji. Na obszarach o niskich i średnich dochodach, zamknięcie szkół spowodowało, że nawet 70% dziesięciolatków nie potrafi przeczytać prostego tekstu. Przykładowo, w Etiopii, dzieci w szkołach uczyły się do 40% mniej matematyki niż dotychczas.

fot. EPA/CON CHRONIS

Najubożsi najbardziej poszkodowani

Pandemia odbiła się katastrofalnie na edukacji najuboższych. Sytuacja uległa pogorszeniu jednak także w krajach bogatych. W Stanach Zjednoczonych, straty w nauce zaobserwowano w wielu stanach, w tym w Teksasie, Kalifornii, Kolorado, Tennessee, Karolinie Północnej, Ohio, Wirginii i Maryland. W Teksasie dwie trzecie trzecioklasistów było poniżej swojego poziomu w matematyce w 2021 roku, w porównaniu z połową wszystkich dzieci w 2019 rok. Jak zaznaczył w rozmowie z Radiem Watykańskim Andrea Iacomini, z UNICEF Włochy, kłopoty w krajach tzw. Bogatego Zachodu uwypukliły nierówności społeczne. Problemem jest także wpływ na zdrowie psychiczne nieletnich.

>>> Życie syryjskich dzieci przebywających w obozach jest zagrożone [ZDJĘCIA]

fot. EPA/Sashenka Gutierrez

Zdaniem Iacominiego jednym z wyzwań jest przedwczesne kończenie nauki. Przypomniał, że wiele rodzin nie mogło pozwolić sobie na naukę zdalną, dlatego dzieci i młodzież porzucały szkołę. W wielu miejscach angażowano ich w pracę, by wesprzeć rodzinę. W kilku brazylijskich stanach 3 na 4 dzieci nie potrafi czytać. 10% uczniów tego kraju, w wieku 10 do 15 lat, deklaruje, że nie wróci do szkoły po ponownym otwarciu. Z kolei w RPA uczniowie mają zaległości sięgające 75% materiału. Urzędnik włoskiego UNICEF-u zwrócił uwagę, że COVID-19 spowodował też wysoki poziom lęku i depresji wśród dzieci i młodzieży, zaś najbardziej narażone na te zaburzenia są dziewczęta, młodzież i osoby mieszkające na obszarach wiejskich.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze