fot. freepik/rawpixel.com

Poczta Polska kończy 466 lat – od posłańców konnych po pociągi i samoloty

Poczta Polska kończy 466 lat; powstała 18 października 1558 roku i jest jedną z najstarszych firm w Polsce i Europie – przekazała spółka w komunikacie. Dodała, że przeszła ewolucję technologiczną od posłańców konnych aż po pociągi i samoloty; obecnie z jej usług korzysta 90 proc. Polaków.

W piątek obchodzony jest Dzień Poczty Polskiej.

Operator pocztowy przypomniał, że Poczta Polska powstała w czasach panowania króla Zygmunta II Augusta. Ustanowił on w 1558 roku stałe połączenie pocztowe między Krakowem a Wenecją przez Wiedeń, co uznawane jest za początek polskiej poczty.

„Kluczową rolę Poczta odegrała w okresie zaborów, kiedy często była jedynym bezpiecznym kanałem komunikacji pomiędzy rozproszonymi w różnych państwach obywatelami a działaczami niepodległościowymi” – stwierdzono. Zauważono, że Poczta Polska jest jedną z najstarszych firm „nie tylko w naszym kraju, ale i całej Europie”.

>>> Poczta Polska wyemitowała znaczki z wizerunki Matki Bożej Mrzygłodzkiej i Matki Bożej Pocieszenia

Przekazano, że z jej usług korzysta ponad 90 proc. Polaków. Zdaniem operatora badania pokazują, że cieszy się ona niemal najwyższym wskaźnikiem zaufania spośród instytucji w Polsce. Podkreślono, że listonosze traktują swoją pracę wyjątkowo i „mają poczucie, że polega ona nie tylko na realizacji codziennych zadań”.

Fot. wikimediacommons/Autorstwa Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77366857

Poczta oceniła, że jej historia to przykład ewolucji technologicznej i adaptacji do zmian na świecie. „Od posłańców konnych, przez pierwsze karety pocztowe, aż po pociągi i samoloty – każda epoka wnosiła wkład w system przekazywania przesyłek” – zaznaczono.

Poczta Polska zapewnia, że przy obchodzeniu swojego 466-lecia nie celebruje tylko swojej tradycji i historii, lecz pamięta także o przyszłości i rozwoju spółki. „Łącząc tradycję z nowoczesnością Poczta może nie tylko utrzymać swoją historyczną rolę w łączności i logistyce, ale także budować pozycję nowoczesnej i zrównoważonej instytucji” – stwierdzono.

>>> Poczta Polska: listonosz powinien mieć zapewniony dostęp do skrzynki pocztowej

Biuro prasowe Poczty Polskiej informowało w kwietniu, że sytuacja poczty jest „niezwykle trudna”, odnotowała ona „największą, historyczną stratę”. Wiceminister aktywów państwowych Jacek Bartmiński pod koniec kwietnia poinformował w Sejmie, że zarząd Poczty Polskiej zamierza w br. zmniejszyć liczbę stanowisk pracy o 5 tys. etatów.

Natomiast w połowie maja, w rozmowie z PAP prezes spółki Sebastian Mikosz stwierdził, że Pocztę należy „wymyślić na nowo”, a listonosze stopniowo powinni przechodzić w rolę kurierów. Zwrócił uwagę, że Poczta nie jest już monopolistą na rynku, a tradycyjne usługi świadczone przez nią gasną. Przekazał też, że strata brutto całej Grupy Poczta Polska za 2023 r. to prawie 468 mln zł. Strata brutto samej Poczty, to 745 mln zł, ale wynik Grupy poprawia Bank Pocztowy. Mikosz pełnił obowiązki prezesa spółki od połowy lutego br., a 25 marca rada nadzorcza powołała go na prezesa.

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy w kraju. Zatrudnia ok. 62 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całym kraju. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze