Fot. Rifath Photoripey/unsplash

Poczta Polska: listonosz powinien mieć zapewniony dostęp do skrzynki pocztowej

Właściciele nieruchomości powinni zapewnić listonoszom nieutrudniony dostęp do skrzynek pocztowych – przypomina Poczta Polska. Zwróciła uwagę, że listonosze mają problemy z dostarczaniem przesyłek szczególnie na ogrodzonych osiedlach.

Poczta Polska przypomniała we wtorek, że właściciele nieruchomości, na których znajduje się budynek mieszkalny oraz właściciele budynków mieszkalnych są obowiązani umieścić skrzynkę pocztową, która spełnia prawnie określone wymogi. Dodano, że kwestię tę reguluje ustawa Prawo pocztowe.

„W budynkach jednorodzinnych skrzynka pocztowa powinna znajdować się przed drzwiami budynku lub w ogólnodostępnej części nieruchomości. W budynkach wielorodzinnych, w których jest więcej niż 3 lokale, skrzynka musi być ulokowana w części ogólnodostępnej. Każdy lokal to oddzielna skrzynka pocztowa” – wskazała Poczta Polska.

Operator pocztowy zwrócił uwagę, że „wszechobecne” wygradzanie osiedli powoduje, że listonosze mają problem z dostaniem się na posesje, a tym samym dostarczeniem korespondencji. Jak podano, w wielu przypadkach skrzynki są umieszczone za bramami ogrodzonych osiedli i nie ma komu wpuścić listonosza na klatkę.

Fot. wikimediacommons/Autorstwa Warszawska róg Szerokiej w Tomaszowie Mazowieckim, w województwie łódzkim, PL, EU – Praca własna, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77366857

„Niestety spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe nie są chętne do udostępniania listonoszom kodów czy kluczy lub też takiego umiejscowienia skrzynek, aby był do nich swobodny dostęp” – wskazała Poczta Polska. Jako przykład podała osiedle w dużym mieście – „skrzynki znajdują się za zamkniętymi drzwiami, więc codziennie listonosz jest zmuszony na recepcji odebrać niemal 120 nieoznakowanych kluczyków/czipów, przy pomocy których próbuje dostać się do miejsc, gdzie znajdują się skrzynki”.

Z informacji przekazanych we wtorek wynika, że gdy dostęp listonosza do skrzynek pocztowych jest utrudniony, Poczta Polska występuje do właściciela czy współwłaściciela lokalu z prośbą o umieszczenie skrzynek oddawczych zgodnie z obowiązującymi przepisami lub przekazanie „kodów wejściowych” lub kluczy umożliwiających swobodny dostęp.

Poczta Polska to spółka Skarbu Państwa, największy operator pocztowy na rynku krajowym. Zatrudnia ponad 66 tys. pracowników, a jej sieć obejmuje 7,6 tys. placówek, filii i agencji pocztowych w całej Polsce.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze