Polska honorowym gościem paryskiego festiwalu fotografii
Polska jest honorowym gościem czwartej edycji paryskiego festiwalu fotografii „La Quatrieme Image” (czwarty obraz), który potrwa do 17 kwietnia. Do udziału w imprezie organizatorzy zaprosili sześcioro polskich artystów.
Są to: pracujące razem Monika Bereżecka i Monika Redzisz oraz Agnieszka Rayss, Natalia Wiernik, Andrzej Dragan i Adam Lach. Siódmy artysta Karol Pałka dostał się na festiwal w kategorii „młodych talentów”.
Dwoje nieżyjących artystów – Zofia Rydet (1911-1997) i Władysław Sławny (1907-1991) – stwarza kontekst historyczny, pozwalający francuskiej publiczności zobaczyć, że na szczyty polska sztuka fotograficzna wspięła się już w latach 50. ub. w.
Zofia Rydet to artystka znana na świecie. We Francji trwa jej wystawa w Tours nad Loarą, gdzie pokazywany jest jej cykl „Zapis Socjologiczny” (1978-1990).
Władysław Sławny, który pracę fotografa rozpoczął we Francji, od r. 1950 prowadził dział fotograficzny tygodnika „Świat”. Zgromadził w nim wybitnych polskich fotoreporterów i zapewne pod wpływem znajomości zawartych w Paryżu nadał pismu kierunek bliski tendencjom francuskiej „fotografii humanistycznej”, takiej jaką uprawiał Henri Cartier-Bresson i agencja fotograficzna Magnum. W r. 1957 Sławny ponownie wyjechał do Francji. Nie udało mu się osiągnąć tam pozycji, na jakie zasługiwało jego mistrzostwo, a w Polsce popadł w zapomnienie. Odkryty został na nowo w r. 2013 dzięki dwóm wystawom warszawskim – „Świat Sławnego” w Domu Spotkań z Historią i w Muzeum Narodowym, które pod tytułem „Cztery Światy” pokazało fotografie czterech reporterów tygodnika „Świat”.
Współcześni polscy uczestnicy festiwalu reprezentują bardzo różne style. Krakowianin Karol Pałka fotografuje ostatnie wnętrza socjalistycznych przybytków dla partyjnej nomenklatury, której „duchy przebiegały mu przed obiektywem”.
Agnieszka Rayss, dokumentująca popkulturę, pokazuje w Paryżu kulisy mistrzostw Polski w kulturystyce i fitness. Monika Bereżecka i Monika Redzisz odkrywają podobieństwa i różnice rodzinne w cyklu „Matki i Córki”. Natalia Wiernik nie uważa się za fotografkę, ale za „artystkę intermedialną”. Jej inscenizowane portrety na tle kolorowych tkanin kojarzą się z „Młodą Polską” i „Art. Nouveau”.
Kontrastuje z nimi klasyczny reportaż Adama Lacha, którego zdjęcie znalazło się na plakacie festiwalu. Są także surrealistyczne portrety Andrzeja Dragana, a seria „Negative Book” Anety Grzeszykowskiej przywodzi na myśl malarstwo hiperrealistyczne.
Według Matyldy Taszyckiej, zajmującej się Festiwalem ze strony Instytutu Polskiego w Paryżu, „nie ulega wątpliwości, że we Francji rośnie zainteresowanie polską fotografią i to zarówno od strony publiczności, jak i wśród specjalistów”.
Polscy fotografowie brali udział w licznych wystawach, periodyki zajmujące się fotografii poświęcają jej sporo miejsca, jak np. nr7 wychodzącego po francusku i angielsku prestiżowego magazynu „The Eyes”. Na okładce widnieje zdjęcie Anety Grzeszykowskiej, której prace, już wcześniej pokazywane w Paryżu, zakupiło paryskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej im. Pompidou.
Taszycka przyznaje, że wielką pomocą w promowaniu polskich fotografów jest obecność w tym muzeum Karoliny Ziębińskiej – Lewandowskiej, jednej z kuratorów Gabinetu Fotografii. Efektem współpracy między muzeum i Instytutem Polskim są wystawy.
Raed Bawayah, dyrektor artystyczny Festiwalu, mówi, że w polskiej fotografii odkrył „mocną, pozytywną energię”. Jego zdaniem „przedtem zasłaniała ją żelazna kurtyna”, a „dziś wybucha niby popcorn – smakowita i piękna”. „Zapraszając Polskę jako honorowego gościa festiwalu chciałem pokazać zarówno dzień dzisiejszy, jak i korzenie polskiej fotografii, gdyż jej przeszłość i teraźniejszość zasługują na światową sławę” – ocenił.
foto. RSL/flickr.com
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |