Fot. zrzut ekranu www.pckmamoc.pl

Polski Czerwony Krzyż rozpoczyna kampanię społeczną na temat znaku czerwonego krzyża

8 maja obchodzony jest Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Z tej okazji Polski Czerwony Krzyż wystartował z kampanią społeczną mającą na celu przybliżenie Polakom symbolu czerwonego krzyża. W ocenie organizacji znak ten cały czas nie jest właściwie rozumiany i bywa błędnie wykorzystywany.

Jak zaznaczył PCK, czerwony krzyż to jeden z najbardziej rozpoznawalnych znaków świata. Jednocześnie jest to znak chroniony przepisami prawa międzynarodowego i krajowego, a jego wykorzystanie podlega ograniczeniom.

„Niesiona przez Polaków po 24 lutego pomoc uchodźcom z Ukrainy pokazała, że w naszym społeczeństwie drzemią ogromne pokłady ludzkiego współczucia. I to jest bardzo dobre. Niestety, okazało się wtedy również, że znak czerwonego krzyża nie jest właściwie rozumiany, bywa nadużywany, błędnie wykorzystywany, często nawet wbrew prawu” – powiedziała cytowana w komunikacie kierowniczka działu międzynarodowego w PCK i przewodnicząca komisji ds. ochrony znaku czerwonego krzyża dr Magdalena Stefańska.

PCK wyjaśnił, że w czasie pokoju znak czerwonego krzyża używany jest w wersji pełnej – z nazwą krajowej organizacji i ma wtedy rolę informacyjną. Natomiast w czasie konfliktów zbrojnych i kryzysów naturalnych stosuje się jego uproszczoną wersję: czerwony krzyż na białym tle. Wówczas pełni on rolę ochronną. Nie może on być celem ataku, co wynika wprost z konwencji genewskich. Nigdy jednak i w żadnych okolicznościach znaku czerwonego krzyża nie można używać na własną rękę.

Fot. zrzut ekranu www.pckmamoc.pl

W ocenie PCK, kampania społeczna ma uświadomić Polakom, co naprawdę oznacza znak czerwonego krzyża, kiedy i jak można go użyć. Podkreślono, że jednym z głównych działań organizacji zrzeszonych w Międzynarodowym Ruchu Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca jest niesienie pomocy i ratowanie ludzi w czasie nagłych wypadków, katastrof czy klęsk żywiołowych. Jak dodano, ważne jest, aby pomagający i Ci, którzy tej pomocy potrzebują byli chronieni przez znak, pod którym działają ludzie profesjonalnie przygotowani do udzielania pomocy.

„W kampanii chcemy uświadomić Polakom, że znak czerwonego krzyża jest naszym wspólnym dobrem i wszyscy musimy o niego zadbać, aby w chwilach kryzysów i katastrof był nadzieją i ochroną dla poszkodowanych. (…) Wiedza na temat znaku powinna być powszechna, stąd nasza kampania i szeroka akcja informacyjna” – przekazała kierowniczka działu komunikacji i fundraisingu w PCK Małgorzata Szukała.

Materiały edukacyjne, w tym nagrany spot kampanii, można znaleźć na stronie internetowej: https://www.pckmamoc.pl/

Kampania znakowa Polskiego Czerwonego Krzyża jest współfinansowana przez Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża (MKCK) z siedzibą w Genewie.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze