fot. PAP/Tytus Żmijewski

Popiersie prymasa Wyszyńskiego przed Pałacem Arcybiskupów Warszawskich

Wykonane z brązu i osadzone na postumencie z piaskowca popiersie Prymasa Tysiąclecia zostanie odsłonięte w pierwszych dniach września na dziedzińcu przed wejściem do Pałacu Arcybiskupów Warszawskich.

Praca Łukasza Krupskiego wpisuje się program uroczystości beatyfikacyjnych kard. Stefana Wyszyńskiego i Matki Elżbiety Róży Czackiej, które odbędą się w niedzielę 12 września. Wysoka na ok. 2 metry rzeźba przedstawia wykonane z brązu popiersie Prymasa Tysiąclecia. Kardynał Wyszyński ma piuskę na głowie i okryty jest płaszczem, spod którego widać zawieszony na szyi krzyż z zarysem postaci Maryi i Jezusa. Całość osadzona jest na postumencie z piaskowca.

Widok na Pałac Arcybiskupi od strony ul. Miodowej, fot. Adrian Grycuk, commons.wikimedia

Popiersie ozdobione jest napisem „Błogosławiony Stefan Kardynał Wyszyński. Prymas Tysiąclecia”. Zostało umieszczone na dziedzińcu w pasie zieleni po lewej stronie od wejścia do Pałacu Arcybiskupów Warszawskich od strony ul. Miodowej. Jak zapewnia artysta, pomysł wzniesienia popiersia powstał po jego rozmowie z metropolitą warszawskim kard. Kazimierzem Nyczem. Praca była konsultowana ze specjalną komisją, w skład której wchodził m.in. bp Michał Janocha, historyk sztuki i przewodniczący Rady KEP ds. Kultury i Ochrony Dziedzictwa Kulturowego. Prace nad popiersiem trwały ponad dwa lata, powstał projekt wstępny rzeźby, później zmodyfikowany, ale ze względu na pandemię i odroczone uroczystości beatyfikacyjne całe przedsięwzięcie ujrzy światło dzienne dopiero teraz. Dzięki popiersiu – zaznacza Łukasz Krupski – osoba Prymasa Wyszyńskiego będzie jeszcze wyraźniej, bo naocznie, wiązana z Pałacem Arcybiskupów Warszawskich.

>>> Szczegóły beatyfikacji Prymasa Wyszyńskiego: „to będzie beatyfikacja skromna i godna”

Popiersie pokazuje kardynała jako gospodarza miejsca, zwróconego do odbiorcy wkraczającego na dziedziniec. Przedstawia prymasa takiego, jaki prawdopodobnie wyszedłby nam na spotkanie z Pałacu – tłumaczy Łukasz Krupski. Łukasz Krupski tłumaczy, że model popiersia zwykle ma charakter oficjalny, a ponadto półpostać powinna współgrać z otaczającą ją przestrzenią. Praca poświęcona Prymasowi Wyszyńskiemu musiała bowiem uwzględniać architekturę Pałacu Arcybiskupów Warszawskich. Stąd użycie piaskowca do postumentu, gdyż materiał ten (i jego barwa) jest elementem części wystroju fasady Pałacu. Popiersie czeka na oficjalne odsłonięcie, do którego dojdzie w pierwszych dniach września, co wpisze się w program uroczystości beatyfikacyjnych kard. Stefana Wyszyńskiego i Matki Elżbiety Róży Czackiej.

Twórca

Łukasz Krupski (ur. 1990) jest synem zmarłego tragicznie w katastrofie smoleńskiej znanego opozycjonisty Janusza Krupskiego, szefa Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, współzałożyciela Związku Dużych Rodzin „Trzy Plus”. Artysta jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jego pracą dyplomową była „Pusta Pieta” – pomnik poświęcony matkom, które podczas II wojny światowej, a szczególnie w czasie Powstania Warszawskiego, straciły swoje dzieci. Posąg znajduje się w parku przy cmentarzu Powstańców Warszawskich na warszawskiej Woli. Krupski jest także m.in. autorem kilkunastu rzeźb symbolicznie nawiązujących do jubileuszu 1050-lecia chrztu Polski, które prezentowane były w 2016 r. Z jego dotychczasowej twórczości najbardziej znany jest alegoryczny pomnik Ofiar Katastrofy Smoleńskiej, znajdujący się w stołecznym kościele św. Anny. Został weń wkomponowany na stałe słynny krzyż sprzed Pałacu Prezydenckiego. Rzeźbiarz wystawiał swoje prace także zagranicą, m.in. w Niemczech i Belgii. Mimo młodego wieku, został już wyróżniony kilkoma nagrodami, w tym Nagrodą im. ks. Pasierba za twórczość rzeźbiarską i nagrodą za rzeźbę plenerową w niemieckim Neuzelle.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze