Poznań: po remoncie wznowiono kursy tramwajów na trasie PST i w centrum miasta
Po remoncie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) oraz modernizacji torowisk na ul. Św. Marcin, Fredry i Mielżyńskiego przywrócono w sobotę kursy tramwajów w centrum Poznania. W podziękowaniu za cierpliwość dla pasażerów przygotowano drożdżówki.
Remont PST – potocznie nazywanej Pestką, głównej trasy tramwajowej łączącej północ miasta z centrum – rozpoczął się w sierpniu ub. roku. Ze względów finansowych podzielono tę inwestycję na dwa etapy: z centrum do ul. Słowiańskiej oraz od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego. Pierwotnie zakładano, że remont zakończy się na przełomie maja i czerwca. Na pierwszej części odnowionej trasy, od strony centrum do przystanku Słowiańska, 24 grudnia wznowiono wahadłowe kursy jednej linii tramwajowej.
Z kolei ruch tramwajów na ul. Św. Marcin wstrzymano w połowie listopada 2021 r. Miało to związek z rozpoczynającą się przebudową kolejnego odcinka tej ulicy, między ul. Gwarną i mostem Uniwersyteckim. Dodatkowo, we wrześniu ub. roku ruch tramwajowy wstrzymano na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego, co było związane z modernizacją torowiska w ulicach Mielżyńskiego i Fredry.
>>> Poznań: 770 kilogramów tortu na obchody 770-lecia lokacji miasta [+GALERIA]
Na początku kwietnia przywrócono kursy tramwajów przez most Uniwersytecki i ul. Towarową.
W dużej części śródmieścia Poznania ciągle trwają prace związane z przebudową ulic, chodników i infrastruktury podziemnej w ramach Programu Centrum.
W sobotę rano przywrócono regularne kursy tramwajów na trasie PST i w centrum miasta. Wcześniej poznański magistrat informował, że w czwartek przeprowadzono jazdy testowe na ul. Św. Marcin i sprawdzono trasę Pestki. Z kolei w piątek pojazdy MPK testowały torowisko na moście Teatralnym oraz ulicach Fredry i Mielżyńskiego.
Poznański magistrat podkreślał, że remont trasy PST był konieczny po 25 latach jej intensywnego użytkowania. Zaznaczano również, że dzięki modernizacji na wybranych odcinkach tramwaje mogą jechać z prędkością nawet 70 km/h. czyli taką, jaka była zakładana pierwotnie. Dzięki zastosowaniu nowych technologii ograniczono także hałas w czasie przejazdów.
Cytowany w komunikacie magistratu prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podkreślił, że przejazdy techniczne potwierdziły, iż przebudowane torowiska są gotowe na powrót stałych kursów. „Zyskaliśmy trwałą, bezpieczną infrastrukturę, z której będziemy korzystać przez wiele kolejnych lat” – zaznaczył.
>>> Poznań: akcja sprzątania brzegów Warty
Wykonawca przebudowy części Pestki „w ramach podziękowań pasażerom za cierpliwość, jaką wykazali w miesiącach wyłączenia tras z ruchu” przygotował ponad 1 tys. drożdżówek, które będą rozdawane na czterech przystankach PST – Al. Solidarności, Lechicka/Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego – między godz. 9 i 10.
Na PST wznowiono kursy linii nr 12, 14, 15 i 16. Pierwsze trzy jeżdżą po swoich stałych trasach sprzed remontu. Linią nr 16 można dojechać przez ul. Św. Marcin do Al. Marcinkowskiego, gdzie zlokalizowano tymczasowy przystanek, z którego tramwaje jadą z powrotem na Piątkowo. Z kolei przy Galerii MM z linii nr 16 pasażerowie mogą przesiąść się na tramwaje linii nr 9 i 13 kursujące z przystanku Aleje Marcinkowskiego w kierunku Dębca i Starołęki.
„Ruch wahadłowy umożliwi pasażerom przejazd ulicą Św. Marcin w obu kierunkach. Taki układ pozwoli na dojazd tramwajem z centrum przez Św. Marcin do Kaponiery podczas trwającej przebudowy trasy przez ul. 27 Grudnia i pl. Wolności. Przejazd w obu kierunkach umożliwi tymczasowa nakładka zamontowana na torowisku tramwajowym między ul. Gwarną a Kościuszki” – opisano w komunikacie magistratu.
Przez centrum miasta można także przejechać tramwajami linii numer 7, 8 i 17. Trasa pierwszej z nich liczy 17,7 km i prowadzi przez najważniejsze ronda w mieście – Solidarności, Śródka, Rataje, Starołęka i Jana Nowaka Jeziorańskiego.
Magistrat wskazał, że w czasie czwartkowych testów sprawdzono działanie nowego prawoskrętu z ul. Towarowej w Św. Marcin., który po zakończeniu prac w centrum ma być ważnym elementem sieci komunikacyjnej. „Pozwoli na odciążenie Kaponiery w czasie remontów czy nagłych zdarzeń na ul. Roosevelta i Kaponierze. W przyszłości prawoskręt może stanowić element przedłużonej trasy tramwajowej przez Wolne Tory” – zaznaczono.
„W związku z dążeniem do jak najszybszego oddania do eksploatacji tych newralgicznych dla mieszkańców tras, po wznowieniu ruchu tramwajowego będą trwały jeszcze prace wokół. Powinny się one zakończyć w czerwcu. Ul. Św. Marcin między Gwarną a mostem Uniwersyteckim nadal pozostanie placem budowy, dlatego należy zachować szczególną ostrożność. Kontynuowane będą tam prace w ramach Programu Centrum, m.in. związane z nawierzchnią jezdni i chodników. Zakończenie robót na tym odcinku planowane jest na lato” – wskazano w komunikacie magistratu.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |