ks. prałat Tomasz Grysa, fot. YouTube

Poznań: watykański dyplomata o relacjach chrześcijańsko-żydowskich

Kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że „wszystko, cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Jeżeli człowiek prowadzi życie duchowe, łatwiej mu rozmawiać z drugim – mówił ks. prałat Tomasz Grysa, pierwszy radca nuncjatury apostolskiej w Jerozolimie, podczas dyskusji „Chrześcijanie i Żydzi – braterstwo, droga pojednania i komunii” w Poznaniu.

Spotkanie online, w nawiązaniu do encykliki Fratelli tutti Franciszka, zostało zorganizowane w ramach trwającego w stolicy Wielkopolski 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.

Dyplomata watykański, mówiąc o braterstwie w kontekście najnowszej encykliki papieża Franciszka, podkreślił, że to pojęcie definiują nie tylko więzy krwi, ale i więź obiektywna. – Większy krąg braterstwa tworzony jest przez wspólnotę narodową, która ma ten sam język, kulturę, historię, a szerzej, wszyscy przynależymy do tej samej rodziny ludzkiej, niezależnie od kraju pochodzenia, rasy – tłumaczył ks. prałat Grysa.

Zauważył, że drugi sposób pojmowania braterstwa związany jest z intensywnością przeżywania tej kategorii. – Przynależność do rodzaju ludzkiego budzi w nas imperatyw, żeby traktować innych jako braci i siostry. Ten imperatyw jest jeszcze bardziej pogłębiony, gdy odkrywamy Boga Stwórcę i to, że Jego obraz nosimy w sobie. To nam nakazuje okazywać szacunek drugiemu człowiekowi – przekonywał.

>>> Słowo Przewodniczącego Komitetu KEP ds. Dialogu z Judaizmem [DOKUMENT]

Ks. prałat Grysa zwrócił uwagę, że kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że wszystko, „cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Przypomniał, że papież Franciszek pisze o tym w 8 rozdziale swojej encykliki.

Dyplomata watykański nakreślił też sprawę dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej.

Podkreślił, że analizując ten problem, należy pamiętać, że w Izraelu nie ma kontekstu europejskiego i chrześcijańskiego, nie ma kultury i społeczeństwa, które wyrosłyby na fundamencie chrześcijaństwa, stąd wiele tematów nie jest postrzeganych jako ważne.

– Z perspektywy Ziemi Świętej w centrum relacji chrześcijańsko-żydowskich jest sprawa palestyńska. Dialog tutaj opiera się na kwestii sprawiedliwości i pokoju – zauważył.

Zdaniem ks. prałata Grysy, podejmując temat dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej, nie można zapominać o obecności islamu, który dziś zresztą jest dominującą religią na Bliskim Wschodzie. Zaznaczył, że można więc mówić o trialogu chrześcijańsko-żydowsko-muzułmańskim.

Fot. pixabay

– Dla chrześcijan w Ziemi Świętej, którzy w większości są Arabami, priorytetem jest dialog z muzułmanami – stwierdził.

Dyplomata watykański przedstawił też założenia Synodu Kościoła katolickiego, który obradował w latach 1995-2000, i przypomniał plan duszpasterski odnośnie do relacji z wyznawcami innych religii, zawarty w tym dokumencie. Podkreślił, że ważna jest nie tylko pamięć o wspólnej historii i wkładzie wyznawców tych trzech religii w historię i społeczeństwo żyjące na Bliskim Wschodzie, ale także poznawanie współczesnego judaizmu oraz prowadzenie dialogu skoncentrowanego na poszukiwaniu prawdy, sprawiedliwości i pokoju.

>>> Bp Markowski: Dzień Judaizmu ma przybliżyć katolikom nasze wspólne źródła

W spotkaniu uczestniczył też ks. dr hab. Andrzej Draguła, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, który zauważył, że braterstwo budujemy w świecie, w którym napięcie swój – obcy będzie zawsze funkcjonować.

„Nie mamy problemu z ludźmi podobnymi do siebie, co jednak zrobić, kiedy się różnimy w sposób fundamentalny, czy braterstwo ma być wówczas budowaniem, czy niwelowaniem tego napięcia? Co zrobić, kiedy patrzy na nas twarz wroga?” – pytał kapłan.

Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. J. Karskiego w Kielcach przekonywał z kolei, że braterstwo pomaga nam odkryć nasze własne bogactwo. „Drugi może być moim bratem, kiedy dostrzegam w nim jego cierpienie, ofiarę, postrzegam go z jego potrzebą miłości” – stwierdził.

W ramach Dnia Judaizmu odbędą się koncerty fortepianowy oraz piosenki hebrajskiej i jidysz, których można będzie wysłuchać w internecie na kanale społecznościowym. W Teatrze Muzycznym zaprezentowane zostaną wiersze Agi Mishol.

Kulminacją obchodów będzie nabożeństwo biblijne 17 stycznia z udziałem bp. Szymona Stułkowskiego i rabina Stasa Wojciechowicza, podczas którego zostanie zapalona Menora Dialogu.

Hasłem tegorocznego Dnia Judaizmu są słowa: „Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście”, zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze