abp Wojciech Polak

fot. PAP/Paweł Jaskółka

Prymas Polski: Kościół był, jest i zawsze będzie proekologiczny

„Kościół nie jest przeciwko ekologii. Mogę z pełną świadomością powiedzieć, że Kościół był, jest i zawsze będzie proekologiczny. Czym bowiem jest ekologia, jeśli nie troską o dobro wspólne, na straży którego Kościół stoi od samego jego zarania?” – mówi prymas Polski abp Wojciech Polak w wywiadzie dla magazynu „Drzewo Franciszka”.

W rozmowie z Dariuszem Grzybkiem abp Wojciech Polak odpowiada m.in. na pojawiające się niekiedy stwierdzenie, że Kościół katolicki przyjął bierną postawę wobec zarzutów o niemą zgodę na niszczenie ziemi w imię biblijnego wezwania „czyńcie sobie ziemię poddaną”.

>>> Abp Polak: nie samo bogactwo jest złe, lecz pragnienie, by mieć jeszcze więcej

„Nie zgodziłbym się z tym stwierdzeniem” – mówi abp Polak, tłumacząc, że rolą Kościoła nie jest jedynie polemizowanie z takimi czy innymi ocenami, ale chodzi o konkretne działania.

fot. unsplash

„Jeśli ktoś rozumie wspomniane słowa Księgi Rodzaju jako zgodę na degradację środowiska, to jest w wielkim błędzie i na pewno nie czerpie z nauczania Kościoła” – stwierdza prymas i wyjaśnia, że „czynienie sobie ziemi poddaną” w języku biblijnym to nie zgoda na jej wykorzystywanie, ale wręcz przeciwnie – wezwanie do troski o nią i jej ochronę przed grożącymi niebezpieczeństwami.

„To występowanie w imieniu Boga Stwórcy, który nie niszczy, ale wszystko, co robi, czyni z miłości dla stworzonego przez siebie świata” – dopowiada abp Polak.

>>> Polska to tekstylny śmietnik Europy. Gdzie oddać używane ubrania?

Prymas podkreśla również, że choć pontyfikat papieża Franciszka „przynosi nową jakość w przekazie katolickiej nauki na temat ekologii” to jednak trzeba pamiętać, że „coraz lepiej słyszany głos Kościoła wiąże się także z ogólnoświatowym wzrostem świadomości ekologicznej”. Nie jest to też głos nowy, bo refleksję nad kwestią ekologii i szeroko pojętej ochrony środowiska podjął już Sobór Watykański II i kolejni papieże począwszy od św. Pawła VI.

Metropolita gnieźnieński odpowiada też na pytanie o rozumienie pojęcia grzechu ekologicznego, którego wprowadzenie do Katechizmu Kościoła Katolickiego zasugerował papież Franciszek w 2019 r., tuż po zakończeniu Synodu dla Amazonii.

„Oczywiście nie jest to tworzenie «nowego grzechu», ale próba lepszego zdefiniowania tego, co jest już obecne w nauce Kościoła” – mówi abp Polak.

Fot. pixabay

„Człowiek – cytuje dalej KKK – powinien szanować dobroć każdego stworzenia, by unikać nieuporządkowanego wykorzystania rzeczy, które lekceważy Stwórcę oraz powoduje zgubne konsekwencje dla ludzi i ich środowiska. Grzech ekologiczny to zatem nic innego, jak świadome niszczenie dobra wspólnego, które nie zostało nam dane na własność, lecz jedynie powierzone naszej opiece” – stwierdza prymas.

Przyznaje również, że obecnie wyzwaniem jest nauczanie katechetyczne o ekologii – szczególnie to skierowane do dorosłych.

>>> Rosyjska część Arktyki traci lód

„Nie wchodząc w samo zagadnienie funkcjonowania parafialnej katechezy myślę, że należy uderzyć się w pierś i przyznać, że nieczęsto odnaleźć tam można ściśle proekologiczne tematy” – stwierdza prymas. Metropolita gnieźnieński nie jest jednocześnie przekonany do tworzenia w Kościele nowych instytucji zajmujących się stricte ekologią.

„Ekologia jest stale obecna w myśli teologicznej, dlatego nie wiem, czy tworzenie nowych pojęć samo w sobie coś daje. W Polsce jednym z for dyskusji teologicznej na temat ekologii są konferencje Stowarzyszenia Teologów Moralistów, w których też niejednokrotnie brałem udział. Zamiast zatem tworzyć nowe nurty, skupiłbym się na dowartościowaniu tego, co mamy. To właśnie teologia moralna jest dziedziną teologii w pełni uprawnioną do zajęcia się tym zagadnieniem. Z moich obserwacji wynika, że stara się wypełniać swoje zadanie” – podkreśla abp Polak.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze