Prymas: zmiany wprowadzane przez MEN szkodzą uczniom
Zmiany wprowadzane przez MEN szkodzą przede wszystkim uczniom – powiedział PAP prymas Polski abp Wojciech Polak odnosząc się do nowych zasad organizacji lekcji religii. Prymas zapewnił, że Episkopat jest otwarty na dialog z rządem i prosi o ten dialog.
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia MEN w sprawie organizacji lekcji religii, dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł łatwiej łączyć na lekcjach religii grupy dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych.
„Nie wyobrażam sobie, żeby dzieci mogły bez stresu, czy bez lęku być łączone w grupy, w których będą uczniowie z różnych grup wiekowych” – ocenił prymas. Według hierarchy będzie to trudne przeżycie zarówno dla dzieci, jak i ich rodziców.
„Myślę, że przy wprowadzaniu reform w oświacie potrzebny jest dialog, troska o wspólne dobro, o to, by razem wychowywać – o co apelowaliśmy w liście Episkopatu na Tydzień Wychowania” – przypomniał. Abp Polak podkreślił, że „w dziele wychowania powinniśmy mieć wszyscy nie tylko wspólną wizję, ale też dobrą wolę i troskę o całościowe wychowanie młodego człowieka”.
Zdaniem prymasa, zmiany wprowadzane przez Ministerstw Edukacji Narodowej szkodzą przede wszystkim uczniom. „Religia w szkole jest okazją do przekazywania wartości, uczenia dialogu, miłości bliźniego, szacunku. Ale także tego wszystkiego, co wiąże się z kulturowym i społecznym oddziaływaniem wiary chrześcijańskiej, która w Polsce ma silne korzenie i to od początku istnienia polskiej państwowości” – stwierdził.
W ocenie prymasa rządzący powinni dostrzegać również „kulturotwórczy i społeczny” charakter lekcji religii w szkole. „Pozbawiając dzieci i młodzież lekcji religii, pozbawimy ich istotnej części wychowania” – zastrzegł. Zaznaczył, że Episkopat jest otwarty na dialog z rządem. „Prosimy o ten dialog. Jednocześnie jesteśmy przekonani, że dialog to coś innego niż proste przyjmowanie wskazań, które otrzymujemy” – powiedział.
Zgodnie z lipcową nowelizacją rozporządzenia w sprawie organizacji lekcji religii dyrektor szkoły (przedszkola) będzie mógł połączyć w grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.
Jednocześnie wprowadzono zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII. Maksymalna liczba osób, które mogą uczestniczyć w zajęciach w przedszkolach i w klasach I–III szkół podstawowych to 25, dla pozostałych uczniów we wszystkich typach szkół – 28.
Od roku szkolnego 2024/2025 ocena z religii i etyki na świadectwie szkolnym nie jest wliczana do średniej ocen rocznych. Nowelizacja rozporządzenia ws. organizacji lekcji religii po petycjach Prezydium Konferencji Episkopatu Polski i Polskiej Rady Ekumenicznej zostało zaskarżone przez I prezes Sądu Najwyższego Małgorzatę Manowską do Trybunału Konstytucyjnego. Prezes Trybunału Konstytucyjnego Julia Przyłębska poinformowała, że Trybunał wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji; zapowiedziała też, że w najbliższym czasie Trybunał wyda orzeczenie dotyczące rozporządzenia.
MEN stoi na stanowisku, że postanowienie TK nie wywołuje skutków prawnych. Rozporządzenie zostało wydane zgodnie z prawem i ma moc powszechnie obowiązującą od dnia 1 września 2024 r. – oświadczyło MEN. W rozmowie z PAP ministra edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że konkordat owszem zobowiązuje państwo polskie do organizowania lekcji religii, natomiast to, w jaki sposób te lekcje są organizowane, zależy od decyzji ministra edukacji.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |