Fot. pixabay/fancycrave1

58 proc. polskich pracowników nie wie, czym jest deepfake

58 proc. badanych polskich pracowników nie wie, czym jest deepfake – wynika z opublikowanego we wtorek raportu „Cyberportret polskiego biznesu”. Prawie jedna trzecia przyznała również, że zdarzyło jej się uznać materiały wideo lub obrazy wygenerowane przez AI za prawdziwe.

30 proc. ankietowanych przyznało, że zdarzyło im się uznać materiały wideo lub obrazy wygenerowane przez AI za prawdziwe, a niemal tyle samo (29 proc.) nie potrafiło ocenić ich autentyczności. Co czwarty respondent (27 proc.) za wiarygodne uznał również nagrania audio stworzone przez algorytmy.

Autorzy raportu zwrócili uwagę, że technologie deepfake, które umożliwiają tworzenie realistycznych, lecz fałszywych komunikatów głosowych i wizualnych, są coraz częściej wykorzystywane przez cyberprzestępców. „Tymczasem, jak wynika z badania, tylko 42 proc. pracowników deklaruje, że zna to pojęcie. Niska rozpoznawalność takich zjawisk zwiększa ryzyko, że fałszywe komunikaty nie zostaną zidentyfikowane jako potencjalne zagrożenie, które może mieć realne konsekwencje, zarówno na poziomie operacyjnym, jak i reputacyjnym” – dodali.

>>> Raport NASK: sztuczna inteligencja coraz popularniejsza, zna ją 70 proc. nastolatków

Ponad połowa badanych pracowników (55 proc.) stwierdziła, że nie odbyła żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich pięciu lat. Ankietowani wskazywali, że szkolenia, z którymi mieli do czynienia, skupiały się na obszarach takich jak procedury wewnętrzne (59 proc.) czy ochrona danych osobowych (56 proc.).

Jednocześnie 19 proc. badanych pracowników przyznało, że udostępnia narzędziom AI wrażliwe dane firmowe.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze