fot. unspalsh

Częste korzystanie z mediów społecznościowych może prowadzić do obniżonej samooceny

Media społecznościowe zagrażają postrzeganiu własnego ciała i zdrowiu psychicznemu młodzieży – alarmuje dr hab. n. med. Mateusz Grajek ze Śląskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego zespół wykazał, że częste korzystanie z takich platform może prowadzić do obniżonej samooceny, a nawet depresji.

Zespół naukowców przeanalizował zależność pomiędzy aktywnością młodych ludzi w mediach społecznościowych a ich oceną własnego ciała. Szczególną uwagę poświęcono treściom promującym nierealistyczne kanony piękna i idealizowane sylwetki. Badanie opublikowano w czasopiśmie „Nutrients”.

„Współczesne media kreują bardzo zawężony obraz „idealnego” ciała, który jest trudny lub niemożliwy do osiągnięcia, co rodzi frustrację i kompleksy” – wyjaśnił dr hab. n. med. Mateusz Grajek.

Zgodnie z wynikami badania młodzież nie tylko porównuje się z nierealnymi wizerunkami kreowanymi przy użyciu filtrów i aplikacji upiększających, ale także buduje poczucie własnej wartości w oparciu o reakcje innych użytkowników.

>>> Czy 6 dni może uleczyć traumę? Program „Od Łez do Łaski”

„Młodzi ludzie oceniają siebie przez pryzmat lajków, komentarzy i filtrowanych zdjęć innych użytkowników, co zniekształca ich obraz rzeczywistości” – tłumaczył specjalista.

Eksperci podkreślają, że zjawisko to nie tylko wpływa na samoocenę, ale również zwiększa podatność na problemy psychiczne, takie jak stany lękowe, depresja, a w skrajnych przypadkach – prowadzi do zaburzeń odżywiania, m.in. anoreksji czy ortoreksji (obsesja na punkcie zdrowego żywienia).

Nie mniej poważnym zagrożeniem, zdaniem autorów publikacji, jest rosnąca obecność dezinformacji zdrowotnej w mediach społecznościowych.

„Młodzież często czerpie wiedzę zdrowotną z mediów społecznościowych, a tam roi się od mitów, pseudonaukowych porad i szkodliwych treści” – dodał dr hab. n. med. Mateusz Grajek.

>>>Jak ktoś ma cię pokochać, skoro sama siebie nie kochasz? [FELIETON] 

Zespół naukowców zaapelował o natychmiastowe działania systemowe. Proponują wprowadzenie obowiązkowych zajęć z edukacji medialnej i zdrowotnej w szkołach.

„Musimy nauczyć młodzież odróżniania faktów od fikcji. Edukacja w zakresie higieny cyfrowej i zdrowotnej to dziś jedno z najważniejszych wyzwań” – podsumował specjalista.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze