YouTube/Fundacja inCanto

„Pocieszycielka Strapionych”. Niezwykły, maryjny muzyczny projekt na Adwent [WIDEO]

Jedenaście utworów, których teksty zaczerpnięte zostały z bogatej tradycji Kościoła katolickiego: dawne modlitwy i hymny ku czci Maryi, uzupełnione Suplikacjami w kompozycjach Mariusza Kramarza – to wszystko składa się na projekt Fundacji inCanto „Pocieszycielka Strapionych”.

– Przyzwyczailiśmy się do modlitwy Litanią w maju – to piękna, polska tradycja, jednak również Adwent ma swoją głęboką maryjną wymowę. Podobnie jak Różaniec towarzyszy nam przez cały rok, nie tylko w październiku, tak też pełne głębokiej pobożności wezwania Litanii Loretańskiej mogą wybrzmiewać o każdym czasie – mówi KAI Łukasz Serwiński, prezes Fundacji inCanto.

>>> Prymas Polski: słyszymy zachętę, byśmy czuwali [WIDEO] 

Inspiracją dla powstania projektu stał się cykl spotkań prowadzonych przez krakowskiego biblistę Michała Wilka: „Miriam – Matka Boża w Biblii, apokryfach, sztuce starożytnej i muzyce”.

Gdy twórcy planowali realizację nagrań utworów Mariusza Kramarza, nie przypuszczali, że powstaną one w czasie pandemii i w okolicznościach tak radykalnie zmieniających wszystkie obszary ludzkiego życia.

>>>33 dni – rekolekcje adwentowe. Dzień 1 [WIDEO]

– Kiedy nagrywaliśmy materiał składający się na cykl „Pocieszycielka Strapionych” wydawało się, że jesteśmy na dobrej drodze do uporania się z globalnym zagrożeniem i jego treść będzie tylko pretekstem do wspomnienia trudnej próby przez jaką przeszliśmy wspólnie tak niedawno. Dziś, kiedy przyszedł czas publikacji nagrań, ich wymowa, układ i charakter mają szansę posłużyć nam jeszcze bardziej niż kilka miesięcy temu. Sytuacja pandemiczna, napięcie w społeczeństwie, poczucie zagrożenia, nieufność, rozczarowanie, smutek, a wreszcie… strapienie. Czy kiedykolwiek byliśmy bliżej odczuwania tych wszystkich emocji na raz? – mówi Łukasz Serwiński.

 

W realizację projektu zaangażowani byli: kompozytor Mariusz Kramarz i Cracow Baroque Consort, sopranistka Carine Tinney. Za część wokalno-instrumentalną odpowiadała jako dyrygent Katarzyna Śmiałkowska. W wykonaniu wzięli udział instrumentaliści zaproszeni do projektu przez samego kompozytora. Nad profesjonalną realizacją nagrań czuwał Kamil Madoń, który jest również autorem reżyserii dźwięku. Nagrania audio realizowano w auli św. Szymona w krakowskim klasztorze oo. Bernardynów, a nagrania wideo w krakowskim kościele i krypcie oo. Pijarów oraz w kościele oo. Zmartwychwstańców przy ul. Łobzowskiej.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze