Work-life balance – jak faktycznie go wprowadzić, gdy pracujemy zdalnie?
Potrzeba zachowania równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym wynika nie tylko z przepisów, ale również ze wzrastającej świadomości pracowników, czy samych pracodawców. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wykonujemy obowiązki w sposób zdalny.
W takich warunkach bardzo łatwo zatracić granicę między służbowymi obowiązkami a życiem osobistym. Sprawdzamy, jak wprowadzić work-life balance w pracy zdalnej.
Work-life balance – co to jest?
Założenia work-life balance mają uniwersalne znaczenie i dotyczą każdego pracownika, niezależnie od stanowiska, czy branży. Idea ta ma wspierać osiągnięcie równowagi między karierą zawodową oraz życiem osobistym – rodzinnym, towarzyskim, czy spełnianiem pasji.
Na czym polega work-life balance? Jest to wyraźne rozgraniczenie między czasem wolnym a czasem przeznaczonym na obowiązki zawodowe. Kluczem jest tu organizacja i ustalenie określonych zasad, które pomagają osiągnąć upragniony balans.
Work-life balance na rynku pracy
Choć work-life balance nie jest jeszcze standardem na rynku pracy, widać tendencję do podkreślania tego faktu na liście warunków oferowanych przez pracodawców. Na stronie serwisu pracy GoWork.pl można zauważyć, że w treści wielu ogłoszeń (w tym przypadku – z Gorzowa Wielkopolskiego) pojawia się informacja o przestrzeganiu założeń work-life balance w danej firmie. Ma to być czynnik zachęcający do aplikowania szczególnie przez kandydatów z pokolenia Z. Przedstawiciele tej generacji są bowiem znani z tego, że osiągnięcie równowagi na różnych płaszczyznach jest dla nich ważniejsze niż kariera, czy pieniądze.
Pomocna w utrzymaniu zdrowej relacji ma być także sama unijna dyrektywa work-life balance, która weszła w życie w 2023 roku. W ramach tych przepisów zmianie uległy zakresy urlopów i zwolnienie od pracy. Dodatkowe możliwości mają zadbać o lepszy komfort psychiczny i fizyczny pracowników.
Rola work-life balance
Równowaga między życiem prywatnym i zawodowym ma ogromny wpływ na wiele kwestii. Nadgodziny, nadmierny perfekcjonizm, nadmiar obowiązków, ciągły stres – takie czynniki pojawiają się wtedy, gdy właściwy balans jest zakłócony.
A stosowanie zasad work-life balance niesie za sobą wiele cennych korzyści. Właściwe rozdzielenie pracy od życia prywatnego zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia wypalenia zawodowego, stanów depresyjnych lub uzależnień.
Work-life balance rozwija również potencjał pracownika. Ograniczenie stresu i zadbanie o komfort psychiczny pozwala zwiększyć efektywność pracy, a także pokłady kreatywności, czy zaangażowania w wykonywane obowiązki.
Jak zachować work-life balance w pracy zdalnej?
O ile zasady work-life balance wydają się proste w realizacji, gdy chodzi o pracę z biura, o tyle w modelu zdalnym wymaga to już nieco więcej wysiłku. W tej sytuacji życie zawodowe i prywatne przenika się, powodując duże przemęczenie, a z czasem również zniechęcenie.
Jak zachować work-life balance w pracy zdalnej? Poniżej prezentujemy zasady, dzięki którym stanie się to znacznie łatwiejsze.
1. Godziny pracy
Choć wielu pracodawców umożliwia rozpoczynanie pracy w różnych godzinach, najlepiej robić to w stałych porach. Wystarczy choćby ustalić pewien zakres czasowy i uwzględnić w nim koniecznie stałe przerwy. Należy je spędzać poza stanowiskiem pracy i skupić swoją uwagę na czymś innym, aby odświeżyć swój umysł.
Ważne jest określenie czasu, w jakim rozpoczyna się już czas wolny – wtedy pracownik powinien ograniczyć swoją dostępność i nie wykonywać już zadań, które nie są pilne.
2. Dobra organizacja pracy
Właściwa organizacja wykonywanych obowiązków jest kluczowa, jeśli chodzi o work-life balance. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonywanie w pierwszej kolejności zadań, na których nam najbardziej zależy. Obowiązki, które są trudne w realizacji, warto zaplanować na czas, w którym uzyskujemy najlepsze skupienie np. rano lub w południe.
Przydatne będzie założenie kalendarza i spisywanie listy zadań, które zostały wykonane danego dnia lub są zaplanowane na najbliższe dni. Określenie priorytetów pomoże uniknąć zaległości i poczucia przytłoczenia obowiązkami.
3. Strefa wypoczynku
Jeśli tylko istnieje taka możliwość, najlepiej oddzielić przestrzeń pracy od miejsca na wypoczynek. Nie każdy ma jednak na tyle pomieszczeń, aby urządzić swoje domowe biuro. Należy jednak wygospodarować na niego miejsce na boku, gdzie po skończonej pracy będzie można schować sprzęty.
W innym przypadku łatwy dostęp do firmowego laptopa będzie zachęcał do korzystania z niego również poza godzinami pracy. To z kolei zaburza balans między życiem prywatnym i zawodowym.
4. Właściwa regeneracja podczas choroby
Praca zdalna sprzyja wykonywaniu obowiązków również podczas choroby. Nie trzeba się bowiem martwić o to, że będziemy źle czuć się w drodze do biura lub że zarazimy współpracowników. Przez to mimo złego samopoczucia pracownicy zdalni sięgają po służbowe sprzęty, aby nie narobić sobie zaległości. To z pewnością będzie działać na ich niekorzyść.
Zwolnienie lekarskie jest konieczne, aby w pełni wyzdrowieć i nabrać sił. Gdy nie ma takiej możliwości, prędzej czy później organizm będzie się buntował, dlatego praca podczas choroby przyniesie więcej szkód i pożytku.
Z dostępnej puli urlopów warto korzystać również wtedy, gdy czujemy natłok stresu, czy obowiązków i pogorszenie kondycji psychicznej bądź fizycznej, a nie tylko podczas wakacji.
5. Rozwój zainteresowań – hobby i pasji
Każdy pracownik powinien mieć swoje zainteresowania, aby oderwać się od rutyny dnia codziennego. Rozwój pasji i hobby pozwala skupić uwagę na tym, co odpręża daną osobę i działa na nią pozytywnie.
Zainteresowania związane z ruchem będą dodatkowo wspierać kondycję fizyczną – przeciwdziałać pojawiającym się schorzeniom czy nadmiernemu zmęczeniu oraz psychiczną, pełniąc funkcję odskoczni od problemów dnia codziennego.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |