fot. Facebook/Anna Maria Moes, materiały prasowe IAM, LDB

Przegląd stu lat polskiego designu 

Podczas tegorocznej edycji London Design Biennale (4–23 września 2018 r.) polska wystawa pt. A Matter of Things (Znaczenie przedmiotów) otrzymała wyróżnienie. Tematem tegorocznego biennale są emocje, jakie wiążą się z używanymi przedmiotami. Dziesięć przedmiotów, jakie znalazły się na wystawie, odzwierciedla i charakteryzuje czas, w którym były w powszechnym użytku. Jak podkreśla autorka wyboru eksponatów i kuratorka wystawy, Małgorzata Wesołowska, ponieważ obiekty wzornictwa przemysłowego towarzyszą nam stale, niosą w sobie liczne historie, potrafią opowiadać o doświadczeniach i kondycji społeczeństw. 

Nie inaczej jest z obiektami wystawionymi we wrześniu w salach zabytkowego Somerset House w Londynie. Autorka wyłonionej w konkursie koncepcji wystawy podkreśla, że design powinien znajdować się na ulicy i na wystawach sklepowych, ponieważ dotyczy rzeczy stosowanych przy wykonywaniu prozaicznych czynności. Przedmioty, którymi się otaczamy, kształtują przestrzeń wokół nas i przez to po części naszą świadomość. Dlatego na wystawie znalazł się sznur z nawleczonymi rolkami papieru toaletowego, okrągła płyta zamykająca właz do kanału, okno z żółtymi firankami i… sławojka. Są drzwi takie same jak te, na których niesiono Janka Wiśniewskiego i najpopularniejszy onegdaj model telefonu stacjonarnego.

Jak twierdzi kuratorka wystawy – taki wybór eksponatów jest po części opowieścią o gospodarce i dostępności przedmiotów, a nie tylko o ich walorach artystycznych i użytkowych. Jej założeniem było ukazanie nie tyle ciągu wydarzeń historycznych, ile emocji ludzi, którzy wtedy żyli, funkcjonowali i… używali przedmiotów. Każdemu obiektowi towarzyszy opis sytuujący go w kontekście kulturowym i historycznym, co pomaga zwiedzającym z różnych stron świata w odbiorze danego obiektu. 

London Design Biennale to cykliczna impreza odbywająca się w Somerset House w Londynie. W trwającej właśnie edycji, organizowanej pod hasłem Emotional States, zaprezentowano wstawy z 40 krajów całego świata. Myślą przewodnią jest komunikowanie emocji w przedmiotach codziennego użytku i sposobach aranżacji przestrzeni z uwzględnieniem idei takich jak zrównoważony rozwój, migracja, zanieczyszczenie środowiska, zużycie energii, miasta i nierówności społeczne.  

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze