fot. unsplash/rupixen

Raport: 58 proc. Polaków więcej niż raz zwróciło produkt zakupiony przez internet

58 proc. Polaków kupujących online zdarzyło się więcej niż raz zwrócić produkt zamówiony w internecie – wynika z badania „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023”. Wśród najczęstszych powodów zwrotu wymieniono m.in. niewłaściwy rozmiar lub wymiary towaru czy niezadowalającą jakość.

„12 proc. Polaków kupujących online zwróciło produkt zakupiony przez internet tylko jeden raz” – wskazała Ewelina Krzynowy-Gaweł z Santander Consumer Banku w raporcie „Polaków Portfel Własny: trendy e-commerce 2023” SCB. Dodała, że 23 proc. respondentów nigdy nie zwróciło produktu zamówionego w sklepie internetowym. W tej grupie znalazło się najwięcej seniorów w wieku 60 lat i więcej, mężczyzn oraz badanych z wykształceniem podstawowym.

Jak wynika z badania SCB, 58 proc. Polaków kupujących online zdarzyło się więcej niż raz zwrócić produkt zamówiony w internecie. Z tej grupy 46 proc. miało taką sytuację kilka razy. Jak wskazano, najczęściej takiej odpowiedzi udzielały osoby w przedziale wiekowym 40-49 lat oraz zarabiające od 5000 do 6999 zł netto lub 7000 zł na rękę i więcej (we wszystkich trzech przypadkach po 50 proc.). „Rzadziej respondenci deklarowali, że zdecydowali się zwrócić produkty zamówione w e-commerce kilkanaście (8 proc.) oraz kilkadziesiąt razy (4 proc.)” – dodano.

>>> Wielka Brytania: WHO domaga się wprowadzenia zakazu smakowych e-papierosów

Ankietowani, którzy więcej niż raz zwrócili produkt zakupiony przez internet, jako przyczynę zwrotu wymieniali: niewłaściwy rozmiar lub wymiary towaru (64 proc.), niezadowalającą jakość (28 proc.), uszkodzenie produktu (27 proc.), wygląd towaru odbiegający od tego przedstawionego na stronie internetowej sklepu (21 proc.), niezgodność przedmiotu z opisem (18 proc.), działanie produktu odmienne od oczekiwanego (15 proc.) i nieprzemyślenie zakupu (11 proc.).

Wśród respondentów, którzy zadeklarowali, że więcej niż raz w życiu zdarzyło im się zwrócić produkt kupiony online oraz tych, którzy nigdy nie odesłali nic z powrotem do e-sklepu, 57 proc. odpowiedziało, że nie zostawiło sobie zamówionego, niezadowalającego produktu ze sklepu internetowego w ciągu bieżącego roku. Z kolei 34 proc. zadeklarowało, że zdarzyło im się zatrzymać produkt zakupiony przez internet, mimo że nie było z niego zadowolonych.

„Do najczęstszych powodów tego stanu rzeczy wskazywanych przez ten odsetek ankietowanych należały brak czasu lub ochoty na wypełnianie formalności związanych ze zwrotem oraz chęć sprzedaży lub oddania nietrafionego zakupu innej osobie” – wskazano.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą CATI, przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na przełomie września i października 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków kupujących w internecie.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze