Fot. pixabay/snoku

Raport: większość Polaków kupiłaby chiński samochód, jeśli jego cena byłaby atrakcyjna

Sześciu na dziesięciu ankietowanych Polaków zdecydowałoby się kupić chiński samochód, jeśli jego cena byłaby atrakcyjna – wynika z raportu Santander Consumer Multirent. Z badania wynika również, że połowa respondentów nie rozpoznaje chińskich marek.

Głównym argumentem, który mógłby skłonić 60 proc. ankietowanych do zakupu chińskiego modelu jest atrakcyjna cena. Kwestia ta jest bardziej kluczowa dla mężczyzn – 64 proc. niż kobiet – 53 proc. Jako kolejny argument brany pod uwagę respondenci wskazali dobre wyposażenie – 28 proc. Ten aspekt jest wskazywany najczęściej przez osoby powyżej 60 roku życia – 35 proc. Z kolei 25 proc. badanych byłoby skłonnych wybrać chiński samochód ze względu na oferowane nowoczesne technologie – poinformowano w raporcie „Za kółkiem chińskiego auta” Santander Consumer Multirent.

Innowacyjne rozwiązania przekonują w szczególności badanych o zarobkach powyżej 7 tys. złotych – z tej grupy taki powód wskazało 32 proc. respondentów. Mniej istotne są takie kwestie jak testy zderzeniowe wykonane przez europejskie instytucje (17 proc. wskazań), wygląd (15 proc.), dostępność samochodu chińskiej marki w ofercie lokalnego (8 proc.). Blisko co piątego respondenta (19 proc.) żaden argument nie przekonałby ich do zakupu chińskiego samochodu.

>>> Badanie: 55 proc. Polaków, którzy nie jadą na wakacje, nie ma na to odpowiednich środków

Fot. pixabay/zdrsoft

Z badania wynika, że 52 proc. Polaków zupełnie nie rozpoznaje chińskich marek. Zauważalnie niższa znajomość występuje wśród kobiet – 63 proc. wskazań wobec 42 proc. mężczyzn. 29 proc. polskich kierowców zna chińskie marki samochodów dostępne na polskim rynku. 23 proc. ankietowanych nie jest pewnych, czy znają takie pojazdy. Najwięcej osób słyszało o marce MG – 20 proc., Maxus – 14 proc. i BYD – 13 proc. Z kolei wśród trzech marek o najmniejszej rozpoznawalności znalazły się Seres – 4 proc., Omoda – 5 proc. i BAIC – 6 proc.

„Wyniki naszego badania pokazują, że największą znajomością chińskich marek wykazują się trzydziestolatkowie. To właśnie ta grupa – z jednej strony otwarta na innowacje, a z drugiej o ugruntowanych opiniach i rozbudowanych doświadczeniach konsumenckich wie najwięcej na ten temat. Z kolei najmniejszą świadomość mają osoby między 50 a 59 rokiem życia. Z obserwacji rynku można wnioskować jednak, że sytuacja będzie stopniowo się zmieniać, a popularność pojazdów z Chin będzie rosła” – skomentowała Agnieszka Gawlik z Santander Consumer Multirent.

Według autorów raportu, kraj pochodzenia to czynnik, który często ma wymierny wpływ na postrzeganie danej marki. 47 proc. respondentów zwraca na ten czynnik uwagę i do zakupu zniechęca ich brak zaufania do produktów z Chin. W szczególności brak zaufania wykazują osoby o zarobkach do 3 tys. złotych, odpowiedziało tak 71 proc. z nich. Polacy są zniechęceni do zakupu chińskich marek przez przekonanie, że cechują się one niską jakością wykonania – uważa tak jedna trzecia ankietowanych.

Kolejną kwestią powstrzymującą przed zakupem jest osób niedostępność części zamiennych – 25 proc. wskazań, a dla 23 proc. dyskwalifikujący jest brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji. W dalszej kolejności respondenci wymieniają trudność w ewentualnej odsprzedaży – 16 proc., słabe opinie o serwisie – 15 proc. oraz niechęć do udostępniania swoich danych chińskim producentom – 9 proc.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze