Rosja Lenina a Kościół

Rosja Lenina a Kościół

Rosja: prawosławny katechizm potępia przeciwników ekumenizmu

Roboczy projekt Katechizmu Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego ukazał się na stronie internetowej pravoslavie.ru. Jest  dziełem Synodalnej Komisji Biblijno-Teologicznej Patriarchatu Moskiewskiego, a jego pojawienie się w sieci wywołało duże zainteresowanie i szeroką dyskusję. Szczególnie dużo namiętności wzbudziła końcowa część projektu, krytykująca przeciwników ekumenizm, których w całym prawosławiu, w tym także rosyjskim, jest niemało.

Myśl o opracowaniu takiego dzieła, któremu swego błogosławieństwa udzielił patriarcha moskiewski i całej Rusi Cyryl, zrodziła się na Soborze Biskupim w 2008. Święty Synod powierzył następnie Komisji Biblijno-Teologicznej przygotowanie w ciągu roku projektu przyszłego katechizmu. Do prac nad nim zaproszono czołowych teologów, członków wspomnianej Komisji, profesorów uczelni teologicznych i specjalistów z różnych dziedzin teologii.

Sobór postanowił przekazać projekt m.in. stałym członkom Świętego Synodu RKP, głowom autonomicznych Kościołów prawosławnych, podlegających Patriarchatowi Moskiewskiemu (np. na Białorusi, Ukrainie, w Estonii, na Łotwie czy w Mołdawii), Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego za Granicą.

Projekt przyszłego Katechizmu, uwzględniający zgłoszone uwagi i poprawki, jest opublikowany w internecie w celu dyskusji nad nim w całym Kościele. Katechizm obejmuje takie zagadnienia, jak podstawy wiary prawosławnej, porządku kanonicznego i życia liturgicznego Kościoła prawosławnego, prawosławnego nauczania moralnego, nauczania na temat godności, wolności i praw człowieka oraz podstawowe zasady postawy wobec nieprawosławnych.

Najwięcej sporów i namiętności wywołała część mówiąca o organizacjach i spotkaniach ekumenicznych. Rozdział o stanowisku wobec nieprawosławnych stanowi, że przedstawiciele rosyjscy na dwu- i wielostronnych rozmowach z innymi wyznaniami chrześcijańskimi zawsze niezachwianie bronią czystości wiary prawosławnej. Zwraca się uwagę, że w ciągu wielu dziesięcioleci trwania ruchu ekumenicznego żaden Kościół lokalny nigdy nie zdradził prawosławia. Przeciwnie, przedstawiciele tych Kościołów zawsze byli posłuszni swych władzom duchownym i działali w całkowitej zgodzie z kanonami, nauczaniem soborów powszechnych, ojców Kościoła i Świętą Tradycją prawosławia.

             fot: cerkiew

Projekt Katechizmu stwierdza, iż „Kościół potępia tych, którzy – wykorzystując nieprawdziwe informacje – rozmyślnie wypaczają zadanie Kościoła prawosławnego w jego świadectwie przed światem nieprawosławnym i świadomie zniesławiają władze kościelne, oskarżając je o zdradę prawosławia”. Dokument stwierdza, że za działania tego rodzaju będą nakładane na ich sprawców sankcje kanoniczne.

Tendencje i nastroje antyekumeniczne są dziś bardzo rozpowszechnione w światowym prawosławiu, choć w różnym stopniu w poszczególnych Kościołach. Najbardziej nieprzychylne stanowisko w tej sprawie zajmują Kościoły prawosławne Bułgarii i Gruzji, które w połowie lat dziewięćdziesiątych wystąpiły oficjalnie z takich międzynarodowych organizacji międzywyznaniowych jak Światowa Rada Kościołów i Konferencja Kościołów Europejskich.

Silne postawy przeciw zbliżeniu z innymi wyznaniami występują też np. w Kościołach Grecji, Jerozolimy i Cypru, ale pozostają one nadal we wspomnianych międzynarodowych organizacjach chrześcijańskich i uczestniczą w dialogach teologicznych z innymi Kościołami (np. z katolickim). Proponowany projekt Katechizmu rosyjskiego jest pierwszą próbą stawienia czoła takim tendencjom.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze