fot. CLAUDIO PERI, EPA.

Rzym: „Kobiety i Kościół” – nowy kierunek na papieskich uczelniach

„Kobiety i Kościół” – dyplom z tej dziedziny można od 19 czerwca uzyskać w ramach studiów na rzymskich uczelniach kościelnych, w tym pięciu papieskich.

Wspólny dyplom wydają: Instytut Wyższych Studiów nad Kobietą (ISSD), działający w Papieskim Ateneum Regina Apostolorum, Papieski Uniwersytet Urbaniański, Papieski Uniwersytet Salezjański, Papieski Uniwersytet św. Tomasza z Akwinu, Papieski Wydział Nauk o Wychowaniu „Auxilium” oraz Instytut Teologii Życia Konsekrowanego Claretianum.

– Ta ścieżka formacyjna, zaprojektowana i prowadzona w różnych liczących się papieskich uczelniach wyższych, stara się nie ograniczać dyskusji do kwestii czysto funkcjonalnej, ale raczej pogłębić temat na podstawie wspólnej godności ochrzczonych i zgodnie z zasadą, że powołania służą sobie nawzajem – wyjaśnia Anita Cadavid, dyrektorka ISSD.

>>> Claudia Ciocca pierwszą w historii kobietą na czele dykasterii w Watykanie

„Laboratorium synodalności”

Z kolei koordynatorka badań w ISSD Marta Rodriguez podkreśla, że nowy kurs stanowi „laboratorium synodalności”. – Chcemy aktywować procesy, które będą wspierać bardziej skuteczną współpracę mężczyzn i kobiet w Kościele – zaznacza Rodriguez.

Kurs skierowany jest do księży, osób konsekrowanych, wiernych świeckich, mężczyzn i kobiet zaangażowanych w życie Kościoła na szczeblu kurii biskupich, świata akademickiego albo pełniących role formacyjne w instytutach życia konsekrowanego lub stowarzyszeniach katolickich.

Zajęcia składać się będą z kilku modułów. Pierwszy, społeczno-historyczny, proponuje „podstawowe współrzędne ewolucji historycznej”, w której zawarte są różnorodne pytania kulturowe. Drugi, antropologiczny (filozoficzny i teologiczny), „pogłębia znaczenie różnic płciowych osoby ludzkiej i złożoność elementów wchodzących w grę w kształtowaniu tożsamości płciowej”.

>>> Watykańska urzędniczka: kobieta w Watykanie nadal budzi zaciekawienie

Trzeci moduł, eklezjologiczny, oparty na eklezjologii komunii, podejmuje główne myśli nauczania Soboru Watykańskiego II i okresu posoborowego na temat świeckich i kobiet, aby „otworzyć drogi ich twórczego, wiernego i proroczego zastosowania”. Wreszcie moduł mariologiczny „rozwija to, co mówi postać Maryi o tożsamości i misji kobiety w Kościele”.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze