USA: katoliczka została sędzią Sądu Najwyższego. To możliwe zmiany w prawie do aborcji i kary śmierci
„Sędzia Barret jest zdeklarowaną katoliczką, która traktuje sprawy moralności w świetle swojej wiary, szczególnie w odniesieniu do kary śmierci. I jeśli ktoś miał wątpliwości co do przekonań katolików w tej sprawie, to znikły one w tym miesiącu po ostatniej encyklice papieża Franciszka Fratelli Tuti, która zdecydowanie się jej sprzeciwia” – uważa publicystka dziennika „New York Times”, Elizabeth Bruenig. Amy Coney Barrett została w poniedziałek wieczór w Białym Domu zaprzysiężona na sędzię Sądu Najwyższego. Jest konserwatywną katoliczką. Ma siedmioro dzieci, w tym dwoje adoptowanych.
„To doniosły dzień dla Ameryki, dla konstytucji Stanów Zjednoczonych i dla uczciwych i bezstronnych rządów prawa” – ocenił podczas ceremonii Trump, który wrócił do Białego Domu z wieców w Pensylwanii. Przysięgę Barrett przyjął konserwatywny sędzia Clarence Thomas. W uroczystości w Białym Domu uczestniczyło kilkaset osób. Zgromadzeni mieli obowiązek noszenia maseczek i zachowywania od siebie dystansu. Tak nie było w prezydenckiej rezydencji w trakcie ogłoszenia kandydatury Barrett przez Trumpa pod koniec września.
>>> Abp Grzegorz Ryś: zabicie niewinnego człowieka zawsze jest nieporządkiem moralnym
Po złożeniu przysięgi nowa sędzia SN podziękowała Trumpowi oraz przywódcom obu partii w Senacie. Zapowiedziała, że w swojej pracy będzie niezależna od politycznych nacisków i nie będzie kierowała się „własnymi preferencjami”. Nie dają temu wiary parlamentarzyści Demokratów. Obawiają się, że z przewagą sześć do trzech dla konserwatystów Sąd Najwyższy może zmienić prawa dotyczące aborcji oraz system opieki medycznej Obamacare.
Barrett szybko rozpocznie prace w zakresie tej drugiej z tych kwestii. 10 listopada Obamacare powróci na wokandę Sądu Najwyższego.
>>> Amerykańscy biskupi przeciwni przywróceniu kary śmierci
Katoliccy biskupi z Teksasu od dawna domagają się zniesienia kary śmierci. Biskup Daniel E. Flores z Brownsville w rozmowie z Elizabeth Bruenig podkreślił, że nie do pomyślenia jest fakt, że decydujemy się pozbawić życia kogoś, bez pozostawienia mu religijnej i moralnej wolności wyboru, aby kapelan towarzyszył mu w ostatnich chwilach życia. Zdaniem biskupa obecność kapelana jest wielką pomocą dla skazańca. „Oznacza ona, ze sprawiedliwość Boża nie koniecznie pokrywa się z ludzką sprawiedliwością. Chcemy zniesienia kary śmierci, ale mamy tu do czynienia z niezdolnym do jakiejkolwiek zmiany skamieniałym systemem” – powiedział hierarcha.
Ten system może zmienić sędzia Barrett, która swoje przekonania wyraziła najpełniej w artykule pt. „Katoliccy sędziowie a sprawa kary śmierci” opublikowanym w 1998 r. w „Marquette Law Review”. Współautorem artykułu był obecny rektor Katolickiego Uniwersytetu Ameryki w Waszyngtonie, John Garvey. Napisali oni wtedy: „Wierzymy, że katoliccy sędziowie, jeśli są wierni nauczaniu Kościoła, nie mogą wyrazić moralnej zgody na karę śmierci. Znaczy to, że nie mogą oni wydawać tego rodzaju wyroków ani też zachęcać przysięgłych do rekomendowania kary śmierci”.
>>> Papież Franciszek zmienia nauczanie Kościoła na temat kary śmierci
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |