Fot. Katarzyna Gritzmann, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=123578354

Wąchock: koncert w murach XII-wiecznego opactwa Cystersów

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis wystąpiła z koncertem w kościele cysterskim w Wąchocku.

Śpiewane przez zespół z Chorzowa utwory opracowane są najczęściej na podstawie własnych badań nad średniowiecznymi rękopisami. Koncert Liberator Hominis („Wyzwoliciel Ludzi”) odbył się w ramach Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej – Mid Europe Early Music Festival. Uczestnicy koncertu wysłuchali XIII-wieczne chorałowe śpiewy, które były wykonywane przez cystersów w okresie wielkanocnym. Były to głównie responsoria nocnej modlitwy tzw. matutinum. 

>>> Iława: parafianie nagrali cover znanego utworu [WIDEO]

Kierownik muzyczny scholi Sławomir Witkowski mówi, że pierwsi cystersi preferowali ascezę w śpiewie. – Chcieli, aby był on surowy. Nie dopuszczali wielogłosowych śpiewów. Ale w jednym z rękopisów odnaleźliśmy Kyrie elejson na dwa głosy. Mam tu na myśli Graduał cysterski z Kamieńca Ząbkowickiego. Wystarczyło raptem jedno pokolenie, aby zakonnicy ubogacili ten śpiew – zauważył absolwent Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej imienia Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. 

Benedyktynka siostra Hanna Szmigielska, koordynatorka tegorocznej edycji Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej – Mid Europe Early Music Festival mówi, że śpiew w klasztorach kontemplacyjnych był sposobem wyrażenia nie tylko artystycznych ale przede wszystkim duchowych przeżyć. – Trudno jest utrzymać na dłuższą metę w śpiewie tak wielką ascezę jaką sobie zakładali cystersi. Jeśli chodzi o różnice między benedyktyńskim a cysterskim śpiewem, to ci drudzy usunęli część ornamentów, którymi benedyktyni zdobili swoje śpiewy, a następnie wymyśli później swoje wersje melodyczne. Nie dziwię się, bo jeśli człowiek żyje Bogiem, to jego dusza śpiewa, i nie może się pozbawić tej radości z tworzenia pięknych linii melodycznych – powiedziała zakonnica. 

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis z Chorzowa istnieje od 1996 roku. Głównym obszarem zainteresowania i aktywności artystycznej zespołu jest śpiew chorału gregoriańskiego. Ponadto zespół wykonuje repertuar wczesnej polifonii wokalnej oraz pieśni tradycyjne. Podstawowym celem, jaki stawia sobie schola, jest śpiew podczas liturgii. 

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze