Badanie: ilu Polaków grało w gry elektroniczne w ciągu ostatniego roku?
W ciągu ostatniego roku w jakąkolwiek grę elektroniczną co najmniej raz zagrało 67 proc. Polaków. Najpopularniejszym w kraju urządzeniem do grania jest telefon. Drugie miejsce zajmuje komputer lub laptop, a trzecie konsola – wynika z raportu „Esport i gaming w Polsce”.
Raport „Esport i gaming w Polsce” został opracowany przez agencję badania rynku Inquiry we współpracy ze skoncentrowaną na branży gier wideo firmą analityczną Try Evidence.
Jak wynika z badania, w gry elektroniczne na dowolnym urządzeniu w ciągu ostatniego roku grało 67 proc. badanych. Najpopularniejszym urządzeniem do grania był przy tym telefon, z którego przynajmniej sporadycznie korzysta w ten sposób 58 proc. respondentów. Przy tym regularnie, minimum kilkukrotnie w miesiącu robi to 45 proc. uczestników badania, z czego po 16 proc.: kilka razy w tygodniu lub codziennie. Osoby, które grają na telefonie co najmniej kilka razy w tygodniu, średnio poświęcają na to 7,7 godz. tygodniowo.
>>> Badanie: 77% Polaków kupuje online
Ponad połowa Polaków (51 proc.) przynajmniej raz w roku grywa na komputerze lub laptopie. Regularnie z tych urządzeń korzysta do grania 36 proc. Polaków, w tym 12 proc. kilka razy w tygodniu, a 9 proc. – codziennie. Respondenci grający na komputerze częściej niż raz na tydzień poświęcają na to średnio 11,5 godz. tygodniowo.
Na konsolach przynajmniej raz w roku gra 32 proc. respondentów, z czego kilka razy w tygodniu 7 proc., a codziennie – 2 proc. Osoby grające na konsoli więcej niż raz na siedem dni spędzają na tym średnio 8 godz. tygodniowo.
Autorzy raportu odnotowali, że młodsi Polacy częściej niż ogół deklarują, że w ciągu ostatniego roku grali w gry – takiej odpowiedzi udzieliło ponad 80 proc. respondentów poniżej 35 roku życia. W kategorii wiekowej 35-54 odsetek osób, które w przeciągu roku grały w jakąś grę na dowolnym urządzeniu elektronicznym wyniósł 70 proc., a wśród ankietowanych w wieku 55 lat i starszych – 52 proc.
>>> Badanie: co trzeci Polak chciałby ograniczyć korzystanie z urządzeń elektronicznych
Wpływ pandemii
Na zwyczaje gamingowe wielu Polaków wpłynęła pandemia i lockdowny. Jak wskazano w opracowaniu, spośród osób, które grały w gry w przeciągu ostatniego roku, 41 proc. zadeklarowało, że w okresie ograniczeń epidemicznych grało więcej; z tego 17 proc. nadal grywa częściej. 9 proc. grających respondentów zadeklarowało, że w czasie lockdownu grywało rzadziej; tendencja ta utrzymała się u 7 proc. z nich.
W odpowiedzi na pytanie badające spontaniczną znajomość tytułów respondenci najczęściej wskazywali piłkarską serię „FIFA” (13 proc. wskazań) oraz survivalową grę „Minecraft” (9 proc.). Z mniejszą, ale zbliżoną częstotliwością wymieniano również serię akcji „GTA” – podano w podsumowaniu badania.
Gaming i esport
Przedmiotem badania była również znajomość pojęć takich jak „gaming”, „esport” i „streaming gier”.
Z pojęciem „gamingu” zetknęło się 66 proc. Polaków; przy tym 60 proc. badanych poprawnie potrafiło odczytać je jako „granie w gry elektroniczne”. Z pojęciem „streamingu gier” kontakt miało 41 proc. uczestników sondażu.
68 proc. wszystkich badanych zadeklarowało, że spotkało się z hasłem „esport” (sporty elektroniczne). 46 proc. respondentów poprawnie zdefiniowało je jako „zawody w grach elektronicznych”. Jak odnotowano, 16 proc. ankietowanych sądziło, że pojęcie to oznacza granie w gry o tematyce sportowej, a 7 proc. – relacje z wydarzeń sportowych.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |