fot. rawpixel.com/freepik.com

Gdańsk: tutaj cudzoziemcy znajdą kompleksową pomoc

Centrum Informacyjno-Doradcze dla Cudzoziemców to nowy projekt Caritas Archidiecezji Gdańskiej. Swoim działaniem obejmie 150 osób pochodzących głównie z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Rosji, które są zagrożone społecznym wykluczeniem.

Zakres oferowanej pomocy dotyczy przede wszystkim załatwiania spraw urzędowych, regulacji związanych z pobytem w Polsce, adaptacji do nowych warunków życia, poszukiwania odpowiedniej pracy oraz przygotowania stosownych dokumentów i ich tłumaczenia. – Jako Caritas widzimy potrzebę wspierania osób, które przyjeżdżają do naszego kraju i chcą tutaj budować swoją przyszłość – powiedział ks. Janusz Steć, dyrektor Caritas Archidiecezji Gdańskiej.

>>> Polska Akcja Humanitarna prosi o pilne wsparcie mieszkańców wschodniej Ukrainy

Poradnictwo i integracja

Oferowana pomoc jest bezpłatna. Projekt jest skierowany głównie do cudzoziemców zamieszkujących, pracujących lub uczących się w województwie pomorskim. Dodatkowo cudzoziemcy będą mogli skorzystać z porad prawnika, psychologa, doradcy zawodowego i tłumacza przysięgłego. Powstaną również grupy wsparcia. Wiera Rebinin z CIDC zaznacza, że w ramach prowadzonych działań centrum w różnych miastach Pomorza odbędą się spotkania informacyjno-integracyjne. – Przeważnie takie ośrodki działają tylko w dużych miastach. Naszym założeniem jest, by docierać ze wsparciem również do mniejszych miejscowości.

>>> Pilne konsultacje ws. Ukrainy. Na Litwie spotkają się eksperci z Polski i państw bałtyckich

Nie tylko dla osób z Pomorza

Poza tym w ofercie Centrum znajduje się kurs na self-adwokatów. Jego celem jest podniesienie kompetencji komunikacyjnych, nabycie umiejętności autoprezentacji i uzyskanie odpowiedniej wiedzy z zakresu prawa i administracji. Adresatem kursu są cudzoziemcy mieszkający nie tylko na terenie województwa pomorskiego, ale w całym kraju, jednak nie krócej niż 3 lata i posługujący się językiem polskim na poziomie podstawowym.

CIDC będzie działać również w formie online. – Chcemy stawić czoła takim wyzwaniom, jak obecna pandemia. Dlatego dostosowaliśmy organizację pracy do zmienionej rzeczywistości. Wykorzystujemy nowoczesną technologię; nie tylko telefon, ale również takie komunikatory takie jak Skype, WhatsApp oraz Messenger, aby ułatwić skorzystanie z pomocy oferowanej przed centrum – zaznaczyła Rebinin.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze