Fot. PAP/Piotr Polak

Kielce: dworzec kolejowy po 2 latach otwarty dla pasażerów

Po trwającym prawie dwa lata remoncie dworzec kolejowy w Kielcach został w piątek rano otwarty dla pasażerów. Koszt prac wyniósł prawie 56 mln zł – poinformowała spółka PKP SA.

Budynek kieleckiego dworca został oddany do użytku w 1971 r., a przebudowa rozpoczęła się na początku ub.r. Bryła budynku została odwzorowana w pełnej zgodności z oryginalnym modernistycznym projektem Jerzego Bortkiewicza z Biura Projektów Kolejowych w Lublinie.

„Przebudowa dworca w Kielcach była jedną z większych i ciekawszych inwestycji realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej, przy zachowaniu historycznej bryły, budynek zyskał elegancki i współczesny wygląd. Przemianę przeszło również jego wnętrze” – poinformował cytowany w komunikacie Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. Dodał, że dworzec jest przyjazny osobom z niepełnosprawnościami.

>>> Ukraina: około 100 ciężarówek przejechało przez odblokowane przejście z Polską

Bryła dworca, składająca się z części centralnej i dwóch skrzydeł nie uległa zmianom, natomiast renowacji została poddana elewacja budynku. W centralnej części wykonano przeszklenia oparte o konstrukcje słupowo-ryglową ze specjalnymi mocowaniami. Modernistycznego charakteru elewacji mają dodawać jasnoszare okładziny wykonane z płyt fibrobetonowych. Powstała także nowa iluminacja nocna.

Fot. PAP/Piotr Polak

Przestrzeń obsługi podróżnych skoncentrowano wokół ok. 500 m kw. holu, pełniącego jednocześnie funkcję poczekalni. W nowym holu przygotowano „zieloną ścianę” pokrytą chrobotkiem reniferowym. Zielona ściana umieszczona została na wejściu do specjalnie przygotowanego kącika zabaw dla dzieci. Najmłodsi skorzystają w nim z trzech gier ściennych, a także z interaktywnej wieży z monitorem oraz pakietem gier edukacyjnych.

W nowym, klimatyzowanym holu znajdują się ławki wyposażone w gniazdka oraz porty USB służące do ładowania urządzeń mobilnych, a także gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegary. W sąsiedztwie holu na parterze, oprócz pomieszczeń kas biletowych i lokali komercyjnych, znajdują się toalety dla podróżnych. Z holu podróżni mogą dostać się schodami i windami do tunelu prowadzącego na perony.

W centralnej części budynku i w jego skrzydłach na wyższych kondygnacjach przygotowano pomieszczenia biurowe, m.in. komendy regionalnej Straży Ochrony Kolei, spółek kolejowych oraz miejskich.

W budynku pojawiło się energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Na dachu budynku zamontowano 27 paneli fotowoltaicznych, które w ciągu roku mają produkować około 8500 kWh „zielonej” energii elektrycznej, wykorzystywanej na potrzeby budynku.

Dworzec ma być bardziej energooszczędny dzięki zastosowaniu materiałów elewacyjnych i ślusarki o niskim współczynniku przenikania ciepła, kurtyn powietrznych oraz pomp ciepła.

Metamorfozę przejdzie również teren przy południowym skrzydle dworca, gdzie obecnie stoi dworzec tymczasowy. Po jego rozbiórce powstaną tam niewielki parking samochody, wiata rowerowa oraz elementy małej architektury: ławki, kosze, lampy. Na nowo zostaną urządzone tereny zielone, gdzie poza trawnikiem zaplanowano nasadzenia drzew i krzewów.

Inwestycja w Kielcach kosztowała łącznie prawie 56 mln zł brutto.

Przy stacji w Kielcach krzyżują się tory prowadzące do Warszawy, Krakowa oraz Częstochowy. W roku 2019 roku stacja obsługiwała ok. 5800 pasażerów na dobę.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze