fot. EPA/Zoltan Mathe

Kongres Eucharystyczny to szansa dla wszystkich wierzących

Kongres Eucharystyczny to szansa dana wszystkim wierzącym: Eucharystia czeka, aby ją przeżywać na drodze codziennego życia – mówił abp Piero Marini w homilii podczas mszy drugiego dnia 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego.

Przewodniczący Papieskiego Komitetu ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych przypomniał, że liturgia nie powinna być jedynie wykonywaną „czynnością”, ale częścią codziennego życia chrześcijańskiego. „Z celebracji Eucharystii musimy nauczyć się, że przyszłość naszego życia wiary zależy nie tylko od tego, jak sprawujemy liturgię, ale raczej od tego, jak umiemy żyć liturgią, którą sprawujemy” – mówił włoski hierarcha. Zachęcał, by 52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny potraktować jako zaproszenie do odnowienia sposobu przeżywania Eucharystii. „Kongres Eucharystyczny, to szansa dana wszystkim wierzącym: Eucharystia czeka, aby ją przeżywać na drodze codziennego życia. Żyć liturgią, która jest celebrowana, oznacza żyć tym, co liturgia wnosi do życia: przebaczeniem o które prosimy i którym obdarzamy innych, słowem Bożym, którego słuchamy, dziękczynieniem, jakie składamy, Eucharystią przyjmowaną jako Komunię” – tłumaczył abp Marini.

fot. EPA/Zoltan Mathe

Przypomniał też, że uczestnictwo w Eucharystii nie tylko powinno być przeżywane jako osobiste spotkanie z Bogiem, ale też jako motywacja do działalności apostolskiej. „Nie zapominajmy jednak, że zadaniem uczniów wszystkich czasów jest nie tylko głoszenie Dobrej Nowiny o Chrystusie w sposób teoretyczny, ale przekazywanie Ewangelii świadectwem własnego życia, tak aby dotykała ona serc tych, którzy słuchają i nawracają się. Podobnie jak św. Paweł, jesteśmy wezwani do płacenia ceny trudu, niewygody i cierpienia, ceny, którą chętnie ponosimy, ponieważ jest ona wypełnieniem Bożego planu zbawienia, czymś cennym dla ludzi, którym głosimy Ewangelię, czymś, co nadaje sens naszemu trudowi i cierpieniu. Niech ten Kongres Eucharystyczny nauczy nas, że sprawowanie Eucharystii jest dla nas zawsze wypełnianiem prawa miłości, które otrzymaliśmy od Pana i które Pan chce, abyśmy przekazywali innym – zachęcił przewodniczący Papieskiego Komitetu ds. Międzynarodowych Kongresów Eucharystycznych.

fot. EPA/Zsolt Szigetvary

Polski wstęp do Kongresu

„Eucharystia jest dla Josepha Ratzingera/Benedykta XVI nie tylko tematem jego pokornego życia i wspaniałej myśli teologicznej, ale przede wszystkim centralnym wydarzeniem i streszczeniem całej historii oraz całego stworzenia, które dąży do zjednoczenia z Bogiem” – uważa ks. prof. Krzysztof Góźdź z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Profesor nauk teologicznych i dogmatyk, wygłosił wykład pt. „Eucharystia w teologii Josepha Ratzingera – Benedykta XVI” podczas sympozjum teologicznego w dniach 2-4 września w węgierskim Ostrzyhomiu (Esztergom).

fot. arch. EPA/CLAUDIO ONORATI

Sympozjum to stanowiło „program wstępny” dla rozpoczętego wczoraj 52. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego, który odbywa się w Budapeszcie w dniach 5-12 września. Prelegenci z różnych krajów omawiali różne aspekty Eucharystii jako źródła życia Kościoła. Ks. prof. Góźdź zwrócił uwagę, że dzieje Boga z człowiekiem streszczają się w słowach sakramentalnego przeistoczenia: „Bierzcie, to jest Ciało moje. […] To jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana” (Mk 14,22.24). „Odtąd, gdy Jezus wybrał jako znaki swojej obecności wśród nas chleb i wino, udziela się On nam wierzącym całkowicie w tych znakach jako Zmartwychwstały. Tak Eucharystia jest Paschą Chrystusa, Ofiarą Nowego i Wiecznego Przymierza, ucztą ofiarną, bezkrwawą ofiarą Krzyża i pulsującym sercem Kościoła oraz sakramentem jedności Kościoła” – wyjaśniał. Ks. prof. Góźdź wskazał na główne wymiary Eucharystii: eklezjalny (związek Eucharystii z Kościołem), duchowy (adoracja Eucharystii) i liturgiczny (liturgia Eucharystii). Wszystkie te wymiary zamykają się w słowie, które określają jednoznacznie Eucharystię: miłość (agape), dziękczynienie (eucharystion) i pokój (eirene). A te słowa wiąże w jedno słowo chleb (artos): odkąd Słowo stało się ciałem, jest już Chrystus zawsze naszym chlebem.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze