ksiądz

fot. Cathopic

Ks. dr Łukasz Płata: klerykalizm blokuje nową ewangelizację

„Strach przed utratą kontroli sprawia, że wielu duchownych woli zapewnić opiekę paliatywną umierającym wspólnotom, niż otworzyć się na nowe metody” – mówił ks. dr Łukasz Płata. Teolog wygłosił referat na temat „Narzędzia nowej ewangelizacji Kościoła w Polsce”, podczas międzynarodowej konferencji „Sekularyzacja i ewangelizacja. Wyzwania i szanse”, zorganizowanej na KUL.

Ks. dr Łukasz Płata, omawiając różnice między ewangelizacją a nową ewangelizacją podkreślił, że współczesne czasy zmuszają do przełamywania starych schematów i szukania nowych sposobów głoszenia słowa Bożego. Nowa ewangelizacja dotyczy krajów i regionów, w których kiedyś chrześcijaństwo kwitło, a dziś podlegają radykalnym przemianom, sekularyzacji, żyją jakby Bóg nie istniał. Potrzeba nowej ewangelizacji wynika z nowych uwarunkowań społecznych oraz nowych narzędzi.

Prelegent wskazał na „zewnętrzne” konteksty w polskiej rzeczywistości – coraz powszechniejsze dystansowanie się od wiary, porzucanie praktyk religijnych, nowe prądy obyczajowe – rewolucja seksualna, feminizm. Ks. Płata stwierdził, że osłabia to więzy rodzinne, mnoży się ilość rozwodów, pojawiają się coraz częściej związki niemałżeńskie. Zauważył, że w Kościele ludzie już nie dostrzegają przestrzeni, w której mogą zaspokajać swoje potrzeby. Innymi czynnikami zmiany są globalizacja i rozwój informatyki.

Zmiany dotykają również Kościoła w Polsce. Doświadcza się spadku powołań kapłańskich i zakonnych, dostrzegalny jest poważny kryzys komunikacji, atrakcyjności i wiarygodności.

>>> Kard. Grech w Polsce: klerykalizm wynika z niedoceniania znaczenia chrztu

– Wciąż wielu teologów, katechetów i duszpasterzy nie wie, czym jest nowa ewangelizacja. Ludziom kojarzy się z np. z nowymi ruchami, takimi jak szkoły nowej ewangelizacji. Rodzi to napięcia: jedni wszystko na fali entuzjazmu chcą nazywać nową ewangelizacją wszystko, co robią, a drudzy, np. zwolennicy tradycyjnych rozwiązań duszpasterskich, zaprzeczają potrzebie istnienia nowej ewangelizacji – mówił ks. Płata.

ksiądz kapłan
fot. cathopic

Teolog wskazał, że dużym problemem dla nowej ewangelizacji w Polsce jest klerykalizm, przejawiający się np. w nieufności do świeckich i pełni władzy dla duchowieństwa. „Strach przed utratą kontroli sprawia, że wielu duchownych woli zapewnić opiekę paliatywną umierającym wspólnotom, niż otworzyć się na nowe metody” – powiedział ks. Płata.

Prelegent wyraził nadzieję, że nowa ewangelizacja ma potencjał nie tylko do zatrzymania sekularyzacyjnych trendów, ale i do odwrócenia ich.

>>> Abp Polak: wiara i postawa służby najlepszym lekarstwem na klerykalizm

Omawiając wykorzystywane dziś w Kościele w Polsce narzędzia nowej ewangelizacji, wymienił tradycyjne i nowe media. Zwrócił uwagę zwłaszcza na serial „The Chosen”, mający miliony widzów na całym świecie i cieszący się wieloma świadectwami nawróceń.

Zauważył, że wykorzystuje się także tradycyjne formy reklamy, jak billboardy, plakaty, ulotki. Podkreślił, że reklama jest jednym z najbardziej sugestywnych narzędzi. Wskazał także na doświadczenia „Ewangelibusa” – pojazdu, stanowiącego miejsce spotkania i głoszenia.

>>> Biskupi latynoamerykańscy: klerykalizm i autorytaryzm prowadzą do wykluczenia świeckich

Pokreślił ważną rolę rekolekcji i misji ewangelizacyjnych, kursów Alfa, szkoły nowej ewangelizacji, a także form takich jak wizyta duszpasterska (kolęda) czy lekcje religii. Zwrócił także uwagę na potencjał „ubogich środków” takich jak obrazki czy ulotki, umożliwiające osobisty kontakt i bezpośrednie wygłoszenie kerygmatu.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze