Matka Boska Ałogńska, czyli główne maryjne sanktuarium Łotwy
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny to centralny odpust również w głównym maryjnym sanktuarium Łotwy, Agłonie. Wyjątkowo w uroczystościach nie bierze udziału abp Zbigniew Stankiewicz, który zwrócił się do wiernych ze specjalnym przesłaniem wideo.
Metropolita Rygi przebywa obecnie na kwarantannie po niedawnej wizycie w Polsce, stąd jego przesłanie do wiernych miało niejako symboliczny charakter, związany właśnie z pandemią COVID-19.
Abp Stankiewicz zwrócił uwagę, że koronawirus wciągnął wszystkich w niekończącą się wojnę z niewidzialnym przeciwnikiem. To powoduje kryzys nie tylko sanitarny i gospodarczy, ale też moralny i duchowy, tworząc atmosferę zagrożenia, lęku i niepewności. Taka sytuacja wymaga od wszystkich odpowiedzialności i troski, zwłaszcza tam, gdzie są największe potrzeby i gdzie cierpią ludzie. Jak zaznaczył hierarcha, dotyczy to nie tylko samej pandemii, ale ogólniej odpowiedzialności za stan naszej planety, „wspólnego domu”, jak ją nazwał Papież Franciszek. Tym domem jest także społeczeństwo, któremu potrzebne jest odpowiedzialne i wiarygodne działanie instytucji różnych szczebli, aby obywatele nie czuli się opuszczeni i zdani na siebie.
„Oczywiście prosimy Boga, aby strzegł nas, naszych bliskich, nasze domy i nasz kraj od epidemii, jednak to nie zwalnia nas z odpowiedzialnego zachowania oraz korzystania ze zdrowego rozsądku. Nie można kusić Boga i domagać się od Niego cudu w tych dziedzinach, które On sam zostawił naszej odpowiedzialności” – dodał ryski metropolita.
Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Agłonie to największe na Łotwie katolickim sanktuarium. Znane jest z cudownego wizerunku Matki Boskiej nazywanej Przewodniczką z Kwiatem. Samo sanktuarium maryjne jest nazywane przez miejscowych Polaków – „Łotewską Częstochową”.
Kult maryjny na Łotwie
Kult Matki Bożej na Łotwie datuje się od czasów, kiedy kraj ten zyskał miano „kraju Maryi” (określony został jako „Terra Mariana” przez papieża Innocentego III w 1215 roku). W rzeczywistości nabożeństwa do Maryi zaszczepili przybywający na Łotwę chrześcijańscy misjonarze. Biskup Meinard rozpoczął głoszenie wiary chrześcijańskiej nad brzegiem Dźwiny w imię Matki Bożej, a ustanawiając biskupstwo w Ikšķile również oddał je pod jej opiekę. Tradycję tę kontynuował biskup Albert podczas budowy w 1215 roku katedry w Rydze, której nadał wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Kiedy w 1582 roku, już po zapanowaniu reformacji, na Łotwę przybyli jezuici, prowadzili swoją misję także pod znakiem Maryi; podobnie czynili dominikanie, dając budowanym przez siebie kościołom wezwania maryjne.
>>> Warszawa: Matka Boża Łaskawa uhonorowana przez wiernych buławą hetmańską
Matka Boska Ałgońska
W głównym ołtarzu znajduje się Cudowny Obraz Matki Boskiej Agłońskiej pędzla nieznanego artysty. Namalowany na dębowej desce obraz jest starszy niż kościół, datuje się go na początek XVII wieku. Wykazuje on ścisłe podobieństwo do XIV-wiecznego obrazu Matki Bożej Trockiej. Istnieje wiele teorii dotyczących jego pochodzenia, ale najbardziej prawdopodobna jest ta, według której obraz został przywieziony przez dominikanów z Litwy. Obraz jest ukryty za zasłoną i odsłaniany tylko na specjalne okazje. Związanych jest z nim wiele świadectw o jego uzdrawiającej mocy. Na złotym tle obrazu ukazana została postać Maryi siedzącej na tronie, z Dzieciątkiem na prawym kolanie. Ciemnopurpurowy strój Matki Bożej okrywa ciemnogranatowy płaszcz z błękitną podszewką. Na płaszczu widnieją złote gwiazdy. W lewym ręku Maryja trzyma gałązkę róży o trzech kwiatach. Dzieciątko Jezus, ubrane w wykończoną złotem czerwoną tunikę, trzyma na kolanach Pismo Święte. Ku czci Matki Bożej powstała pieśń „Panno Święta w agłońskim kościele” (łat. „Jaunova Svata Aglyunas Bazneica”), wydana po polsku i łotewsku.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |