Indonezja: zadziwiające liturgie

Na tej malowniczej wyspie nie ma liturgii bez tańca. Jest bliski mieszkańcom, a oni są pewni, że jest bliski Bogu.

Zachodnia część wyspy Flores w Indonezji w południowo-wschodniej Azji to region nazywany Manggarai. Liczy około miliona mieszkańców, z których 95% to katolicy. To niewielka grupa w 250-milionowej Indonezji. Ludzie żyją głównie z uprawy ryżu, kawy, cynamonu, goździków, wanilii itp. Cały region Manggarai należy do diecezji Ruteng. Ruteng jest największym miastem i stolicą regionu. Mówiąc o tańcach regionalnych, Manggarajczycy wymieniają raga-sae, ndundundake i tetek alu.

Taniec przy bawole

Raga sae jest tańcem ofiarnym wykonanym podczas rytuału paki kaba (ofiarowanie bawołu), kiedy tancerze tańczą wokół ofiarowanego zwierzęcia, wykonując delikatne ruchy wyciąganymi rękami. W tym rytuale taniec wyraża jedność ze Stwórcą (Mori Kraeng) i z przodkami.

Taniec sokoła

Ndundundake natomiast jest tańcem powitalnym i ma radosny charakter. W czasie jego wykonywania często używa się elementów pokazowych i scenicznych. Starsi Manggarajczycy interpretują znaczenie tego tańca jako uosobienie sokołów (rae). W tradycji Manggarai ptaki te są symbolem wolności, odwagi i dostojeństwa. Wszystkim tańcom towarzyszą bębny i gongi, zwane orkiestrą nggong-tembong.

Taniec z bambusem

Taniec tetek alu nie jest typowo manggarajski. Spotyka się go w innych częściach Indonezji, np. na Borneo, Saparua, Buru, Kai i nawet na w innych krajach Azji południowo-wschodniej. Alu oznacza bambusowe słupki, podłużne tłuczki do tłuczenia ryżu o długości 3 do 4 metrów. Często słupki do tego tańca przygotowuje się specjalnie. Jest to rodzaj tańca towarzyskiego o charakterze rozrywkowym. Wykonuje go najczęściej sześć osób (trzech mężczyzn i trzy kobiety).

Dla turystów

Obecnie zespoły ludowe mają w repertuarze tańce stylizowane (kreasi baru), które nawiązują do dawnych tradycji. Ich wykonanie zostało zmodyfikowane dla turystów odwiedzających wyspę. Zespoły kładą nacisk na pokazowość wykonywania tańców, rezygnując często z charakteru rytualnego, który miały w przeszłości.

Często wykonywane są pieśni taneczne sanda i danding. Ludzie śpiewają, chodząc wkoło. Sanda ma charakter obrzędowy: każdy powolny i dostojny ruch chodzony podkreśla sakralność i powagę wyśpiewywanych próśb. Danding natomiast jest formą rozrywkową. Ruch lewej nogi mężczyzny kilkakrotnie uderzającej od czasu do czasu o podłogę podkreśla radosny i zabawowy charakter układu tanecznego.

Misa Inkulturasi

Dziś w liturgii katolickiej w całej Indonezji obecność tańca nie stanowi nowości. Misjonarze, którzy przybyli do Indonezji już w XVI w., nie stronili się od miejscowej kultury. Oprócz języka lokalnego w liturgii zastosowano miejscowe instrumenty, śpiewy oraz taniec. Uroczyste Msze  św. mają zawsze taneczną oprawę. Tańczą zazwyczaj grupy taneczne wykonujące gesty oparte na regionalnych tańcach. Często w czasie jednej liturgii spotyka się kilka tańców z różnych regionów kraju, gdyż pieśni i muzyka mogą pochodzić z różnych kręgów kulturowych. Taka Msza św. nazywa się Misa Inkulturasi (msza inkulturowana).

Tańce najczęściej towarzyszą procesjom na wejście, z darami oraz na wyjście. Ubrani w specjalne stroje wykonywane z regionalnych materiałów oraz w rytmie muzyki i śpiewu, również o zabarwieniu lokalnym, tancerze (choć podczas takich Mszy św. najczęściej tańczą tylko dziewczyny) wyruszają przed orszakiem liturgicznym lub niosącymi dary.

Misa Adat

W Manggarai tańce wykonywane są podczas tzw. Misa Adat (to już głębiej zinkulturowana Msza św.). W takiej liturgii wszystkie pieśni wykonywane są w języku lokalnym. Pieśni i tańce są oparte na uroczystościach i rytuałach tradycyjnych, a więc i stroje są regionalne. Najczęściej wykonywane są tańce sokoła. To one wprowadzają i wyprowadzają orszak liturgiczny przy rytmach orkiestry nggong-tembong (bębny i gongi), oraz Raga-sae przy pozostałych pieśniach liturgicznych.

indonezja

Grupa taneczna składa się z członków i członkiń klanów rządzących oraz osób zaproszonych przez przedstawiciela tychże klanów. Tancerze ubrani w stroje regionalne trzymają szal (selendang) za oba końce, wykonując ruch sokolich skrzydeł. W niektórych regionach mężczyźni trzymają również w prawej ręce krzyż zamiast maczety.

Taniec nie zakazany

Czy taniec dozwolony jest w liturgii Kościoła katolickiego? To pytanie zadawali sobie już uczestnicy Soboru. Konstytucja o Liturgii Świętej Sacrosanctum Concilium (37) broni tańca: „W sprawach, które nie dotyczą wiary lub dobra powszechnego, Kościół nie chce narzucać sztywnych, jednolitych form nawet w liturgii. Przeciwnie, otacza opieką i rozwija duchowe zalety i dary różnych plemion i narodów, życzliwie ocenia wszystko to, co w obyczajach narodowych nie wiąże się w nierozerwalny sposób z zabobonami i błędami, i jeżeli może, zachowuje te formy nienaruszone, a nawet niekiedy przyjmuje je do samej liturgii, o ile to odpowiada zasadom prawdziwego i autentycznego ducha liturgii”. Taniec musi wyrażać wiarę i cześć, a wtedy stanie się modlitwą. Musi być też zgodny z wytycznymi władz lokalnego Kościoła. Jednak warto zaznaczyć, że to, co przyjęte w innych kulturach, niekoniecznie musi pasować do kultury zachodniej, gdzie taniec bardziej związany jest ze sferą profanum.

Wprowadzając do liturgii regionalne elementy kultury, między innymi taniec, Kościół lokalny w Indonezji zwoływał liczne sympozja i konferencje, w czasie których duszpasterze wraz ze znawcami tradycji opracowywali wspólne wskazówki dla całego archipelagu. Głównym organizatorem tych starań jest centrum muzyki liturgicznej (Pusat Musik Liturgi – PML) z siedzibą w Dżakarcie. W kulturach ludów Indonezji taniec nie tylko upiększa uroczystość, lecz przede wszystkim stanowi podstawowy element rytuału. Ruchy i gesty wzmagają prośby i modlitwy. W ostatnich latach coraz więcej tańców zostało wprowadzonych do liturgii, co odpowiada duchowi inkulturacji, która dąży do tego, by Dobra Nowina była przekazywana w sposób zrozumiały miejscowemu ludowi.

Fot. Arch. ks. Vincent Adi Gunawan Meka SVD

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze