Fot. pixabay/pixel2013

Ponad milion pasażerów więcej niż przed pandemią. Polacy wracają do pociągów regionalnych

Pomimo kumulacji globalnych kryzysów największy przewoźnik pasażerski w Polsce – POLREGIO ponownie notuje wzrost liczby pasażerów, którzy codziennie dojeżdżają koleją do pracy, szkół czy urzędów. W porównaniu z poprzednim rokiem ten najbardziej ekologiczny i ekonomiczny środek transportu zbiorowego wybiera aż o 20 mln więcej Polaków niż w ubiegłym roku.

Dla utrzymania trendu wzrostowego konieczne jest jednak przyspieszenie inwestycji w infrastrukturę i nowy tabor oraz zwiększenie liczby pociągów na torach – to główny wniosek płynący ze spotkania zarządu POLREGIO z przedstawicielami administracji publicznej, instytucji finansowych i samorządowcami. W podwarszawskim Serocku debatowali oni o przyszłości kolei regionalnych w najbliższych, pełnych wyzwań, latach.

„Dobrze zorganizowany transport kolejowy ma szczególne znaczenie dla polskiej gospodarki i spełniania potrzeb oraz aspiracji milionów jego użytkowników. Regularnie i punktualnie docierając do nawet najmniejszych i najsłabiej zaludnionych miejscowości, walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym ich mieszkańców, którzy zasługują na równy dostęp do wszystkich usług czy obiektów” – powiedział Artur Martyniuk, prezes zarządu POLREGIO.

>>> Wielka Brytania: strajki kolejarzy i pocztowców, jeździ tylko 11% pociągów

fot. unsplash

Przykładem istotnego wpływu poszerzania oferty przewozowej na wzrost liczby pasażerów korzystających z pociągów może być województwo podkarpackie. Fakt, że co pół godziny odjeżdżają bądź docierają do Rzeszowa pociągi z czterech stron świata, spowodował, że duża część mieszkańców województwa zostawia dziś samochody na parkingach, przesiadając się do komunikacji zbiorowej.

„Udana współpraca władz naszego województwa z POLREGIO, skutkująca przywracaniem czy uruchamianiem kolejnych połączeń, okazała się jeszcze cenniejsza w obliczu agresji Rosji na Ukrainę i konieczności bezpiecznego przetransportowania z rejonów przygranicznych setek tysięcy uchodźców. Skala tego wyzwania była ogromna, ale wspólnie daliśmy radę” – przypomniał Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego.

Na konferencji przypomniano, że w ostatnich latach wiele wysiłku włożono w budowę bądź odtworzenie regionalnych połączeń kolejowych do szeregu, niekoniecznie małych, miejscowości – Hajnówki, Buska-Zdroju, czy Mielca. Rośnie także świadomość włodarzy największych metropolii, że połączenie ich z mniejszymi ośrodkami siecią kolejową zmniejsza korki na miejskich ulicach, redukuje zanieczyszczenia oraz pozytywnie wpływa na rozwój gospodarczy całego regionu.

„Polacy z jednej strony słusznie kalkulują, że rezygnacja z samochodu na rzecz pociągu po prostu się opłaca, z drugiej zaś – coraz większą uwagę przywiązują do kwestii środowiskowych, a kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Decydującym czynnikiem, który podtrzyma pozytywny trend postpandemicznego powrotu Polaków na kolej, będzie jednak dostępność połączeń oraz jakość świadczonych przez przewoźnika usług” – wskazywał Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze