fot. EPA/ANDREJ CUKIC

Prorektor Ewa Trzaskowska: KUL chce być liderem w zakresie dydaktyki

– Chcemy kształcić na jak najwyższym poziomie – podkreśla dr hab. Ewa Trzaskowska, prof. KUL, prorektor odpowiedzialna za obszar kształcenia.

W tym celu na uniwersytecie powstało Centrum Dydaktyki Akademickiej, którego siedziba została oficjalnie oddana do użytku 28 lutego 2024. Centrum będzie wspierać nauczycieli akademickich we wdrażaniu nowoczesnych metod kształcenia: mentoringu, tutoringu oraz service learningu. Dydaktyka to obok badań naukowych jeden z najważniejszych obszarów działalności każdego uniwersytetu. Na KUL działania zmierzające do podniesienia jakości kształcenia zostały podjęte już przed trzema laty. W tym czasie dydaktycy z różnych wydziałów uczelni w oparciu o swoje doświadczenia oraz wizyty studyjne w wiodących ośrodkach uniwersyteckich przygotowali podręczniki dotyczące mentoringu, tutoringu oraz service learningu, z których już mogą korzystać nauczyciele akademiccy.

>>> Nowe kierunki w ofercie Wydziału Teologii KUL

KUL pionierem w service learning

Historyk i muzykolog, ekspert w obszarze tutoringu dr Andrzej Gładysz zauważa, że wizyty studyjne umożliwiły śledzenie najnowszych trendów w dydaktyce, która coraz bardziej staje się ukierunkowana na potrzeby studenta.

– Z jednej strony oznacza to nastawienie na rozwijanie mocnych stron studenta, z drugiej wzmacnianie tych obszarów, w których czuje się on słabiej – tłumaczy.

O ile tutoring i mentoring są już stosowane na różnych uczelniach w Polsce, to jeśli chodzi o service learning, KUL jest pionierem. – W tym obszarze przecieramy szlaki – mówi zaangażowany we wdrażanie tej metody na KUL dr inż. Jan Kamiński z Katedry Kształtowania i Projektowania Krajobrazu. Service learning łączy teorię z praktyką, nauczanie akademickie z zaangażowaniem społecznym. Jednym z przykładów takiego zaangażowania jest akcja poMOC Młodych, w ramach której studenci psychologii KUL w czasie pandemii udzielali wsparcia rówieśniczego innym studentom. W ten sposób mogli praktycznie zastosować wiedzę zdobytą na zajęciach, a także zmierzyli się z niektórymi wyzwaniami, które niesie zawód psychologa.

Jak podkreśla prorektor Trzaskowska, która sama jest ekspertem Centrum w obszarze mentoringu, otwarcie jego siedziby oznacza wkroczenie w kolejny etap rozwoju projektu. – Wierzę, że działalność Centrum będzie promieniować na cały uniwersytet – i dodaje, że w ramach projektu „Doskonały dydaktyk KUL” zaplanowano już działania na kolejne 3 lata. Jednym z nich jest objęcie wsparciem, poza nauczycielami akademickimi, także doktorantów, którzy w przyszłości zasilą szeregi kadry uniwersytetu. Będą oni mogli podnosić swoje kompetencje m.in. podczas warsztatów i wizyt studyjnych.

Rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski zwraca również uwagę, że jakość dydaktyki na uniwersytecie jest ściśle związana z jakością badań naukowych.

– Jesteśmy w grupie sześciu klasycznych uniwersytetów, które mogą ubiegać się o status uczelni badawczej – zaznacza ks. prof. Kalinowski.

Centrum Dydaktyki Akademickiej ma przyczynić się do tego, by także w zakresie kształcenia KUL był w gronie wiodących uczelni w Polsce.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze