Fair Trade: człowiek ważniejszy od zysku
Coraz więcej z nas pragnie pomagać. Wiele osób decyduje się na pomoc bezpośrednią, na przykład poprzez wolontariat czy inną formę fizycznej obecności z kimś. Inni nie czują w sobie takiej misji. Jednak nawet wtedy wszyscy możemy przyczynić się do większego poszanowania ludzkiej pracy. Jak? Przez kupowanie produktów według zasad Sprawiedliwego Handlu.
Pojęcie Fair Trade, tłumaczone na język polski jako Sprawiedliwy Handel, jest nam wszystkim pewnie znane, choć może nieco rozmyte i niekonkretne. W całej tej szlachetnej idei, która zrodziła się w latach sześćdziesiątych XX wieku chodzi o przejrzyste i oparte na dialogu i szacunku partnerstwo i relacje handlowe między producentami krajów biednych, tzw. krajów Południa, a konsumentami z krajów bogatych. Wyraża się w prostej zasadzie: zysk i produkt nie są ważniejsze od człowieka.
Kawa, herbata, kakao, czekolada, cukier trzcinowy, owoce południowe, orzechy, ryż, przyprawy, a nawet kwiaty, bawełna, drewno, złoto, piłki sportowe, dywany czy wszelkiego rodzaju rękodzieło (ozdoby, kosmetyki, instrumenty muzyczne i tekstylia) – wszystkie te produkty można kupić ze specjalnym certyfikatem świadczącym o tym, że wspieramy w ten sposób pracowników, którzy stoją na samym początku łańcucha produkcyjnego.
Wiedziałeś, że pracownik plantacji kawy zarabia na filiżance kawy wypitej przez ciebie w kawiarni od 5 do 25 gr, a jego zarobek dzienny to średnio pół dolara, co rocznie oznacza między 100 a 200 dolarów? Z takimi zarobkami nie jest możliwe wysłanie dzieci do szkół ani zaspokojenie podstawowych potrzeb zdrowotnych.
Płacąc trochę więcej za wybrane produkty spożywcze, w rzeczywistości przyczyniasz się do uczciwie wypłacane wynagrodzenia, zrównoważonej ekologicznie i społecznie produkcji, braku pośredników, niezagrażających życiu warunków pracy, niewykorzystywania do pracy dzieci, możliwości zrzeszania się pracowników i ogólnie pojętego rozwoju globalnego Południa.
Dzięki temu wiesz kto, gdzie i w jakich warunkach wyprodukowano kupiony przez ciebie produkt, eliminując jednocześnie ubóstwo w krajach Trzeciego Świata i dając możliwości sprawiedliwego rozwoju państw, które same z siebie nigdy nie byłyby w stanie konkurować z produkcją europejską czy północnoamerykańską. W 2011 r. liczba bezpośrednich beneficjentów Fair Trade wyniosła około 1,2 mln osób, wśród nich producenci rolni i pracownicy przedsiębiorstw.
Produkty Fair Trade nie są już oznaką luksusu. Można je kupić w większych supermarketach czy sklepach internetowych. Jednym z nich jest sklep prowadzony przez nasz portal misyjne.pl. Chcemy w ten sposób wspomagać kraje, w których pracują misjonarze. Zapraszamy po Yerba Mate z Brazylii, unikalne herbaty ze Sri Lanki, Nepalu, Rwandy czy Egiptu, aromatyczne kawy mielone i ziarniste prosto z Panamy, Gwatemali, Boliwii czy Papui Nowej Gwinei czy po dominikańskie czekolady w smakach, których nie znajdziecie u znanych w Europie producentów.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |