Niebiańska muzyka [RECENZJA]

Himmelsmusik 

L’Arpeggiata i Christina Pluhar 

Opus Klasik 2018

Trzeba było czekać kilka lat na nowy album Christiny Pluhar i jej międzynarodowego zespołu muzyki dawnej L’Arpeggiata. Dzięki wydanemu 5 października albumowi ci znakomici instrumentaliści przenoszą nas w świat siedemnastowiecznej muzyki sakralnej. Do współpracy w partiach wokalnych zostali zaproszeni Philippe Jaroussky – kontratenor i Céline Scheen – sopran.

Oprócz utworów kompozytorów powszechnie znanych, takich jak J.S. Bach, J.C. Bach czy Heinrich Schütz, zespół przedstawia chwytające za serce, bardzo ekspresyjne dzieła pomniejszych twórców niemieckojęzycznego kręgu kulturowego, takich jak np. Christian Ritter, Crato Bűttner czy Antonio Bertali. Na płycie znalazło się 13 utworów w aranżacjach najbliższych oryginalnym zamysłom twórców.

L’Arpeggiata od dwudziestu lat przyzwyczaiła słuchaczy do nowatorskich wykonań muzyki wczesnobarokowej, niosących ze sobą pewną niestabilność warsztatową wynikającą z użycia dawnych instrumentów. Grupa w nowy sposób odkrywa także podobieństwa między muzyką barokową a jazzem, a także między muzyką barokową i ludową.

Zespół został założony w 2000 r. przez Christinę Pluhar, lutnistkę urodzoną w Austrii. Większość zawodowego życia spędziła w Paryżu, jednak wykłada na macierzystej uczelni w Grazu. Do 2010 r. grupa koncertowała w wielu renomowanych salach na całym świecie, takich jak Wigmore Hall w Londynie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertegebouw w Amsterdamie i Sydney City Recital Hall. Brała też udział w wielu festiwalach muzyki dawnej.

Dokonania zespołu L’Arpeggiata została docenione nadaniem tytułu „Zespołu Roku 2018” wytwórni płytowej Opus Klasik. Nagroda zostanie wręczona 14 października podczas programu na żywo w kulturalnym kanale telewizyjnym ZDF.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze