fot. unsplash/rupixen

Raport: połowa Polaków korzysta z cyfrowych form płatności

Połowa Polaków w ciągu ostatniego roku korzystała z co najmniej jednej formy płatności cyfrowej, a 96% deklaruje, że z tej metody skorzysta w przyszłości – wynika z opublikowanego w czwartek badania Mastercard New Payment Index 2022.

Jak przekonują autorzy raportu, Polacy są jednym z najbardziej innowacyjnych społeczeństw, jeśli chodzi o metody płatności. W publikacji wskazano, że zarówno młodsze pokolenia, jak również nieco starsi konsumenci nie tylko korzystają z kart zbliżeniowych, ale chętnie sięgają po nowe, wygodne i bezpieczne sposoby płacenia za zakupy np. telefonem, zegarkiem, opaską czy stokenizowaną kartą zapisaną w portfelu cyfrowym w internecie.

Wskazano, że nowe metody płatności cieszą się popularnością ponieważ postrzegane są jako wygodne i bezpieczne. Z badania wynika, że 50 proc. respondentów korzystało w ciągu ostatniego roku przynajmniej z jednej formy płatności cyfrowych. Przy czym – jak zaznaczono – ku cyfrowym rozwiązaniom skłania się najczęściej pokolenie „Z” (72 proc.) i millennialsi (55 proc.).

Z badania Mastercard New Payment Index 2022 wynika, że dla ponad połowy (52 proc.) polskich konsumentów bezpieczeństwo jest najważniejsze przy podejmowaniu decyzji o wyborze metody płatności. Drugim w kolejności czynnikiem jest łatwość obsługi oraz wygoda (41 proc.). Dodano, że 74 proc. ankietowanych za najbezpieczniejszy środek płatności uznaje karty zbliżeniowe, a 53 proc. Polaków wskazuje portfel mobilny w smartfonie jako bezpieczną metodę transakcji.

>>> Zakupy online w 2026 r. stanowić mogą 23% handlu detalicznego w Polsce

Zaznaczono również, że rośnie liczba konsumentów, którzy dostrzegają zalety biometrii przy płatnościach. Z badania wynika, że około pięciu na dziesięciu Polaków przyznaje, że ten sposób płatności jest prostszy w użyciu niż pozostałe. Wyjaśniono, że ponad połowa (54 proc.) polskich ankietowanych twierdzi, iż w ciągu ostatniego roku częściej niż dotychczas korzystała z technologii biometrycznych podczas zakupów. Podkreślono, że jest to najwyższy odsetek w skali wszystkich badanych krajów w Europie.

fot. freepik

Ponadto – jak wynika z raportu – 58 proc. badanych uważa, że biometria jest bezpieczniejsza niż uwierzytelnianie dwuetapowe (tj. potwierdzanie dostępu za pomocą SMS-a lub e-maila), a także kody PIN i inne metody autentykacji, a prawie trzy czwarte ankietowanych Polaków (67 proc.) zgadza się, że korzystanie z biometrii jest łatwiejsze niż konieczność zapamiętywania kodów PIN i haseł.

>>> Coraz więcej osób robi zakupy w sklepach typu second-hand

Zauważono, że około 3 na 10 respondentów dokonało przynajmniej jednego zakupu z pomocą biometrii w ciągu ostatniego roku. Najpopularniejszą formą wykorzystania tej technologii jest odcisk palca (62 proc.) oraz rozpoznawanie twarzy (49 proc.).

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze