fot. PAP/Wojtek Jargiło

Rektor KUL: szacunek i dialog to podstawa kontaktów dla katolików i wyznawców judaizmu

Podstawą kontaktów katolików i wyznawców judaizmu musi być szacunek i dialog, bo to one prowadzą do wzajemnej akceptacji i do zrozumienia – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski podczas obchodów Dnia Judaizmu w archidiecezji lubelskiej. Rektor KUL podkreślił też, że antysemityzm jest ciężkim grzechem zaprzeczającym Ewangelii i nauczaniu Kościoła katolickiego. „Jednocześnie mamy prawo do szacunku i tolerancji dla naszego systemu wartości” – dodał.

Archidiecezja lubelska, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, a także Archidiecezjalne Centrum Dialogu Katolicko-Żydowskiego w Lublinie zorganizowały 17 stycznia – w jubileuszowy XXV Dzień Judaizmu w Kościele katolickim – spotkanie poświęcone relacjom chrześcijan i żydów. W wydarzeniu transmitowanym przez internet wykład o żydowsko-katolickim dialogu wygłosił prof. Abraham Skórka – rabin gminy żydowskiej Benei Tikva w Buenos Aires.

„Minione lata pokazały, że podstawą kontaktów katolików i wyznawców judaizmu musi być wzajemny szacunek i dialog, bo one prowadzą do akceptacji i zrozumienia. W tych relacjach wyznacznikiem dla nas jest nauczanie i postawa świętego Jana Pawła II. Chcemy sięgać do wspólnych korzeni chrześcijaństwa i judaizmu, budować braterskie relacje” – mówił otwierając spotkanie ks. prof. Mirosław Kalinowski. Dodał też, że KUL – nie zapominając o trudnej historii – jednocześnie z nadzieją patrzy w przyszłość.

>>> Poznań: centralne obchody XXV Dnia Judaizmu w Kościele katolickim

„Dlatego KUL dąży do kontaktów młodych ludzi z Polski i Izraela, do wymiany młodzieży i wzajemnych wizyt” – zaznaczył, podając też, że w tej sprawie przedstawiciele uniwersytetu prowadzili rozmowy z Ambasadą Izraela w Polsce, które będą – jak zapewnił – kontynuowane.

Rektor KUL poruszył też problem antysemityzmu. „Nie zgadzamy się na przejawy antysemityzmu, który jest ciężkim grzechem zaprzeczającym Ewangelii i nauczaniu Kościoła katolickiego. Jednocześnie mamy prawo do szacunku i tolerancji dla naszego systemu wartości” – podkreślił ks. prof. Kalinowski. Przypomniał, że na KUL-u obecnie prowadzone są prace nad powołaniem Centrum Badań nad Polakami ratującymi Żydów i Żydów ratujących Polaków w czasach totalitaryzmu.

fot. EPA/ABIR SULTAN

W spotkaniu, w którym poza rabinem prof. Abrahamem Skórką udział wzięli również przedstawiciele gminy żydowskiej w Polsce, głos zabrał metropolita lubelski ks. dr hab. Stanisław Budzik. Arcybiskup przypomniał, że Dzień Judaizmu ma swoje korzenie m.in. w soborze watykańskim II, który otwierał Kościół katolicki na wielkie religie monoteistyczne, w tym na judaizm, a także w nauczaniu papieża Jana Pawła II i jego następców.

„Celem Dnia Judaizmu jest m.in. pogłębienie świadomości judaistycznych korzeni chrześcijaństwa – spotkanie w duchu braterstwa i modlitwy z lokalną społecznością żydowską” – mówił abp Budzik.

Rabin prof. Abraham Skórka wygłosił wykład pt. „The Jewish-Catholic dialogue 56 years after Nostra Aetate”. Rabin przypominając o znaczeniu Nostra aetate, czyli deklaracji Kościoła z 1965 r. dotyczącej m.in. judaizmu, omówił również wielowątkową i wielowiekową historię relacji żydowsko-chrześcijańskich, także odnosząc się do jej ciemnych kart, w tym do Holokaustu z lat 1939-1945.

>>> Dzień Judaizmu w Kościele katolickim. Centralne obchody [GALERIA]

„Proces usuwania Biblii ze świadomości zachodniego świata trwa. To właśnie w kwestii ocalenia blasku Biblii hebrajskiej w umysłach ludzi żydzi i chrześcijanie są wezwani do wspólnej pracy. Nikt z nas nie może zrobić tego sam. Obie strony muszą zdać sobie sprawę z tego, że w naszych czasach antysemityzm jest antychrześcijaństwem, a antychrześcijaństwo jest antysemityzmem” – powiedział rabin, także przyjaciel papieża Franciszka i autor wielu książek, którego rodzinne korzenie sięgają Polski.

Podczas spotkania przypomniano zasługi dla dialogu polsko-żydowskiego ks. inf. Grzegorza Pawłowskiego, którego podczas Holokaustu jako żydowskiego chłopca – Jakuba Hersza Grinera – uratowali Polacy. Po wojnie przebywał w sierocińcu sióstr benedyktynek, a po zdaniu matury wstąpił do Wyższego Seminarium Duchownego w Lublinie i 20 kwietnia 1958 r. przyjął święcenia kapłańskie. Ks. inf. Grzegorz Pawłowski zmarł w ubiegłym roku w Izraelu, gdzie od 1970 r. był duszpasterzem Polonii.

„Ksiądz Grzegorz Pawłowski był cudownie ocalałym z Holokaustu synem zamojskich żydów. To człowiek, który harmonijnie potrafił połączyć w sobie dwie tożsamości: chrześcijańską i judaistyczną. Jego życie ukazywało to, co piękne w naszej historii, gdzie wiele różnych religii i kultur potrafiło pięknie współistnieć i wzajemnie się ubogacać. Pomimo dramatycznej osobistej historii był człowiekiem wnoszącym w życie wielu ludzi uśmiech. Całe życie pomagał innym i doskonale pasują do niego słowa z książek o nim, że był Sługą Mesjasza” – przypomniał prowadzący spotkanie ks. dr Tomasz Adamczyk – dyrektor Archidiecezjalnego Centrum Dialogu Katolicko-Żydowskiego w Lublinie.

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce ustanowiła w 1997 r. Konferencja Episkopatu Polski. Jest obchodzony w przededniu rozpoczęcia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan – 17 stycznia. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze