fot. cathopic

Teolog KUL: między ludźmi wierzącymi w jednego Boga jest szacunek

Religie, zwłaszcza tak teologicznie wyraziste jak chrześcijaństwo i islam, nie ulegają hybrydyzacji, co wcale nie znaczy, że ich wyznawcy nie rozumieją siebie nawzajem. W sposób oddolny i dzięki oficjalnym przedstawicielom wielkich religii rodzi się między ludźmi wierzącymi w jednego Boga coraz większa otwartość i wzajemny szacunek – uważa ks. prof. Krzysztof Kaucha z Katedry Chrystologii i Eklezjologii Fundamentalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

W środę 26 stycznia obchodzony jest XXII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Jego obchody jak co roku obejmują wspólną modlitwę chrześcijan i muzułmanów. W komentarzu eksperckim ks. prof. Krzysztof Kaucha z Katedry Chrystologii i Eklezjologii Fundamentalnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, podejmując temat obchodów Dnia Islamu w Kościele Katolickim, zwraca uwagę na pojawiające się w przestrzeni medialnej pojęcie „chrislamu”, czyli połączenia chrześcijaństwa i islamu.

Połączenie islamu i chrześcijaństwa niemożliwe

– „Skrzyżowanie” chrześcijaństwa i islamu jest niemożliwe i to zarówno z perspektywy chrześcijaństwa, jak i islamu. Islam z wielką siłą jest przekonany o definitywnej randze proroka Muhammada, Koranu, szariatu, a także o tym, że Jezus na pewno nie umarł na krzyżu. W ostatniej chwili Bóg go uratował przed tą haniebną śmiercią. Został ukrzyżowany ktoś inny wzięty z tłumu. Dla chrześcijaństwa ukrzyżowanie Jezusa jest jednym z fundamentów tej religii. Bez niego ona przestaje istnieć. Ona nie istnieje także bez Zmartwychwstania Jezusa i Jego definitywnie najwyższej rangi w dziejach świata – wyjaśnia ekspert.

Obydwie religie mają swoją autonomię, a ideą Dnia Islamu jest wzajemny szacunek i zrozumienie oraz modlitwa. – Tylko ludziom nieznającym historii i treści religii może się wydawać, że doktryna religijna może być wymienna jak waluta czy towar, czy klocki lego – zauważa ks. Kaucha.

Religie, zwłaszcza tak teologicznie wyraziste jak chrześcijaństwo i islam nie łączą się, co wcale nie znaczy, że wyznawcy religii (zwłaszcza monoteistycznych) nie rozumieją siebie nawzajem. W sposób oddolny, a dziś także dzięki oficjalnym przedstawicielom wielkich religii rodzi się między ludźmi wierzącymi w jednego Boga coraz większa otwartość, zrozumienie, dialog i wzajemny szacunek. Rodzi się także wspólna modlitwa. A modlitwa zawsze przynosi pokój.

Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. Ustanowiono go decyzją Konferencji Episkopatu Polski jako dzień modlitw poświęcony islamowi. Organizację ogólnopolskich obchodów powierzono Radzie Wspólnej Katolików i Muzułmanów oraz Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego KEP.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze