W Cerkwi rozpoczął się post. Patriarcha Bartłomiej wzywa do modlitwy o pokonanie koronawirusa
Ekumeniczny patriarcha Bartłomiej I w liście na Wielki Post wezwał świat do wspólnej modlitwy o przezwyciężenie pandemii koronawirusa i szybkie usunięcie jego konsekwencji społecznych oraz ekonomicznych. Ze swojej siedziby Fanar w Stambule honorowy zwierzchnik prawosławia odniósł się też do polityki religijnej władz tureckich apelując do wiernych o modlitwę w intencji ponownego otwarcia Wyższej Szkoły Teologicznej Chalki, „która milczy od 50 lat na skutek niesłusznego nakazu władz”.
Położona na wyspie Chalki na Morzu Marmara najważniejsza akademia Patriarchatu Ekumenicznego kształcąca teologów została zamknięta w 1971 roku z nakazu władz w Ankarze. Dla światowego prawosławia seminarium duchowne i wyższa szkoła na Chalki przez długi czas były jednym z najważniejszych ośrodków kształcenia teologów, otwartym na ekumenizm. W swoim liście pasterskim patriarcha Bartłomiej ukazuje też głębszy i prawdziwy sens postu. W Kościele prawosławnym „Wielki Czas Postu” stanowiący przygotowanie do prawosławnej Wialkanocy (2 maja) rozpoczyna się w tym roku 15 marca. List patriarchy został odczytany na niedzielnych liturgiach 14 marca we wszystkich kościołach prawosławnych na całym świecie. Bartłomiej I zadał też retoryczne pytanie, dlaczego w czasie wciąż szalejącej pandemii i związanych z nią ograniczeń, Kościół narzuca kolejną „kwarantannę” w postaci 40-dniowego okresu postu. Tłumaczył, że Kościół nie ma na myśli jeszcze większego ograniczania wiernych dodatkowymi przepisami i zakazami. Wręcz przeciwnie, chodzi raczej o to, aby „kwarantannę nałożoną z powodu pandemii wypełnić sensem poprzez Wielki Post, ponieważ jest on wyzwoleniem od spraw świata wewnętrznego”.
>>> Abp Stanisław Gądecki odprawił Mszę św. za ofiary pandemii COVID-19
Post nie oznacza zwykłego powstrzymania się od określonych potraw, lecz raczej od „wszystkich przyzwyczajeń, wiążących nas ze światem”. Wstrzemięźliwość ta nie jest jednak wyrazem pogardy dla świata, „ale koniecznym warunkiem odnowienia naszej relacji z nim i doświadczenia wyjątkowej radości z ponownego odkrycia świata jako przestrzeni świadectwa o Chrystusie. Dlatego Wielki Post ma już charakter paschalny. Nie jest on opresyjny, ale ostatecznie determinowany przez „atmosferę radości”. Ludzka wiara jest odpowiedzią na „zstąpienie do nas Boga kochającego człowieka”. Z tej łaski Bożej rodzi się miłość i solidarność z bliźnimi oraz troska o stworzenie. „Kiedy ustaje ta braterska miłość i Boża służba stworzeniu, bliźni staje się 'moim piekłem’, a stworzenie pada ofiarą tych irracjonalnych sił, które czynią z niego przedmiot wyzysku i środowisko wrogie człowiekowi”, stwierdził honorowy zwierzchnik prawosławia.
>>> „Słowo stało się ciałem” – wystawa ikon, niekiedy niejednoznacznych
Patriarcha Bartłomiej zaapelował też o pojednanie i postawę obcą wszelkim obsesjom „czystości”. W sposób wyraźny odrzucił formy „duchowości zamkniętej”, która niesie z sobą odrzucenie i dewaluację „innego” oraz świata. „Takie skrajności mogą się pojawiać zwłaszcza w czasach kryzysu, kiedy Kościół nawołuje swoich wiernych do duchowej formacji i czujności. Prawdziwe życie duchowe jest jednak drogą wewnętrznego odrodzenia, pełnego miłości zwrócenia się ku bliźniemu i gotowości do pojednania” – napisał patriarcha Konstantynopola.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |