„Chrześcijanie i muzułmanie: promotorzy miłości i przyjaźni” – XXIV Dzień Islamu już wkrótce
Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: promotorzy miłości i przyjaźni” 26 stycznia obchodzony będzie XXIV Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które odbędą się w Łodzi, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu o ustanowieniu Dnia Islamu jest pionierską w skali światowej.
Kościół odkrywa co do dobre i święte w innych religiach – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Warszawie bp Henryk Ciereszko, przywołując słowa soborowej deklaracji “Nostra aetate”. Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi dodał, że także Dzień Islamu służy poszukiwaniu tych obszarów, które łączą chrześcijan i muzułmanów.
Bp Ciereszko poinformował, że podczas obchodów Dnia Islamu zaplanowano m.in. katolicko-muzułmańską dyskusję na temat „Deklaracji o Ludzkim Braterstwie”. Został od podpisany w 2019 roku w Abu Zabi, stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich przez papieża Franciszka oraz wielkiego imama Al-Azhar Ahmeda al-Tayyeba z Kairu. Pięć lat po publikacji dokumentu uczestnicy spotkania omówią jego dotychczasową recepcją.
Główne tegoroczne obchody Dnia Islamu będą miały miejsce w seminarium duchownym w Łodzi. Jak zaznaczył bp Ciereszko, inicjatywa ta podejmowana jest corocznie także w innych miastach, m.in. w Poznaniu, Krakowie i Katowicach.
Dzień Islamu
Dzień Islamu, obchodzony tradycyjnie po zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, nawiązuje do tematu orędzia Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego, kierowanego do wyznawców islamu na zakończenie muzułmańskiego miesiąca postu, ramadanu.
Tematyka tegorocznego koncentrowała się wokół słów „Chrześcijanie i muzułmanie: promotorzy miłości i przyjaźni”. – Negatywne nastawienie i zachowanie wobec tych, którzy są od nas inni, ma, niestety, rozliczne odsłony: podejrzliwość, strach, rywalizacja, dyskryminacja, wykluczenie, prześladowanie, kłótnie, wyzwiska i obmowa – czytamy w watykańskim orędziu.
Zwraca się uwagę, że miejscem takich szkodliwych zachowań są często platformy mediów społecznościowych, przez co zniekształcona zostaje ich rola jako środków komunikacji i budowania przyjaźni tak, że stają się one narzędziami wrogości i walki. Świat, w którym królują sprawiedliwość, pokój, braterstwo i dostatek podoba się Najwyższemu i jest źródłem radości, woła więc o nasze szczere i wspólne zaangażowanie – głosi przesłanie Papieskiej Rady ds. Dialogu Międzyreligijnego.
Centralne obchody Dnia Islamu odbędą się w piątek, 26 stycznia 2024 r., w Łodzi. Spotkanie rozpocznie się o godz. 16:00 w Wyższym Seminarium Duchownym przy ul. św. Stanisława Kostki 14.
Muzyka Orientu
Tradycyjnie już, wydarzenie rozpocznie się przy dźwiękach muzyki Orientu. Po odczytaniu fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu – nastąpi dwugłos chrześcijańsko-muzułmański, nawiązujący do hasła tegorocznych obchodów. Następnie muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua”, natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”, po czym uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju. Całość zwieńczy agapa – wspólny posiłek chrześcijan i muzułmanów.
Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce obchodzony jest od 2001 r. z inicjatywy Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów zaaprobowanej przez Konferencję Episkopatu Polski. Organizację tego wydarzenia Episkopat powierzył Komitetowi KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. Obecnie przewodniczącym Komitetu jest bp Henryk Ciereszko.
Na czele Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów stoją obecnie: prof. Agata Skowron-Nalborczyk, współprzewodnicząca ze strony katolickiej i Krzysztof Mucharski, współprzewodniczący ze strony muzułmańskiej.
Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008).
Od początku XVI do lat 80. XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci.
>>> Misje zaczynają się od dialogu [MISYJNE DROGI]
Związki muzułmańskie w Polsce
Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe.
W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie.
Drugim związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tys. członków.
Z okazji XXIV Dnia Islamu Rada Wspólna Katolików i Muzułmanów, przy współpracy z Komitetem ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski, przygotowała tradycyjny dodatek do „Biuletynu Ekumenicznego”. Znajdują się w nim materiały, które mogą być przydatne przy organizacji lokalnych spotkań lub do indywidualnego wykorzystania.
Materiały zawierają polskie tłumaczenie tegorocznego orędzia Dykasterii ds. Dialogu Międzyreligijnego, cytaty z Biblii i Koranu dotyczące miejsc kultu i ich ochrony, schemat tradycyjnego przebiegu obchodów centralnych oraz tekst modlitwy wiernych przygotowany na tę okazję.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |