EPA/VATICAN MEDIA

Franciszek do księży: trzeba zapewnić środki, by nie pozostawić ludu Bożego samemu sobie

Podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty, transmitowanej przez media watykańskie, Franciszek modlił się za chorych, ale także za pasterzy. W siódmą rocznicę swego wyboru na Stolicę Piotrową zachęcił ich do podejmowania działań, które nie pozostawiają ludu Bożego w osamotnieniu oraz by towarzyszyli mu poprzez pociechę Słowa Bożego, sakramentów i modlitwy. Zauważył, że środki drastyczne nie zawsze są dobre.

>>> Rzecznik Episkopatu: dostępne są transmisje wszystkich mszy św. z Jasnej Góry

Na wstępnie Ojciec Święty zaznaczył, że obok chorych, ich rodzin powierza także w swej modlitwie pasterzy, który „muszą towarzyszyć ludowi Bożemu w tym kryzysie – aby Pan dał im siłę, a także umiejętność wyboru najlepszych środków pomocy. Drastyczne środki ostrożności nie zawsze są dobre. Dlatego modlimy się, aby Duch Święty dał pasterzom zdolność i pasterskie rozeznanie, aby mogli zapewnić środki ostrożności, które nie pozostawiają świętego wiernego ludu Bożego samemu sobie. Niech lud Boży czuje się wspierany przez pasterzy oraz przez pociechę słowa Bożego, sakramentów i modlitwy” – powiedział papież, mając na myśli nie tyle środki ostrożności podejmowane przez władze ile działania duszpasterskie, aby wziąć pod uwagę potrzeby wiernych, którym należy towarzyszyć duchowo w tak dramatycznym momencie.

W homilii komentując czytania liturgiczne, a zwłaszcza przypowieść o dzierżawcach winnicy, którzy zabili syna jej właściciela, Franciszek mówił o niewierności przymierzu tych ludzi, którzy przywłaszczają sobie dar Boży, będący bogactwem, otwartością i błogosławieństwem, i umieszcza go w klatce doktryny (Mt 21, 33–43. 45).

>>> Rzym: wiernym zakazano wchodzenia do kościołów

Ojciec Święty zaznaczył na wstępie, że obydwa dzisiejsze czytania, także pierwsze mówiące o sprzedaniu Józefa przez braci (Rdz 37,3-4.12-13a.17b-28) są zapowiedzią męki Pańskiej. Józef został sprzedany jako niewolnik za dwadzieścia sztuk srebra, przekazanych poganom. Natomiast przypowieść o dzierżawcach winnicy, która wyraźnie mówi o zabiciu syna, wskazuje na Jezusa. Jest to historia o „pewnym gospodarzu, który założył winnicę. Otoczył ją murem, wykopał w niej tłocznię, zbudował wieżę, w końcu oddał ją w dzierżawę rolnikom i wyjechał”.

Franciszek wskazał, że jest to właśnie lud Boży, wybrany przez Pana. Otrzymał on też obietnicę w Abrahamie i podczas przymierza na Synaju.

Lud musi zawsze pamiętać, że jest narodem wybranym, o obietnicy, aby patrzeć w przyszłość z nadzieją i o przymierzu, aby każdy dzień żyć wiernością. Ale w tej przypowieści, gdy nadszedł czas zbierania owoców, dzierżawcy zapomnieli, że nie są panami: „Rolnicy chwycili jego sługi i jednego obili, drugiego zabili, trzeciego zaś kamieniami obrzucili. Wtedy posłał inne sługi, więcej niż za pierwszym razem, lecz i z nimi tak samo postąpili”. Z pewnością Jezus ukazuje tutaj – mówiąc do uczonych w Piśmie – jak traktowali oni proroków. „W końcu posłał do nich swego syna, tak sobie myśląc: »Uszanują mojego syna«. Lecz rolnicy zobaczywszy syna mówili do siebie: »To jest dziedzic; chodźcie, zabijmy go, a posiądziemy jego dziedzictwo»”- przypomniał Ojciec Święty.

fot. EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Komentując ewangeliczną przypowieść papież podkreślił, że jest to historia niewierności wobec wyboru Boga, niewierności wobec obietnicy, niewierności wobec przymierza będącego darem. Nie rozumieli, że był to dar i potraktowali go jako swoją własność.

– A dar, który jest bogactwem, jest otwartością, jest błogosławieństwem, został zamknięty, uwięziony w doktrynie wielu praw. Został zideologizowany. I tak dar utracił swoją naturę daru, ostatecznie stał się ideologią. Przede wszystkim w ideologii moralistycznej, pełnej nakazów, wręcz śmiesznej, ponieważ sprowadza się do kazuistyki wobec wszystkiego. Przywłaszczyli sobie dar – powiedział Franciszek. Zaznaczył, że wielkim grzechem jest zapomnienie, iż Bóg uczynił sam siebie dla nas darem, czynienie samych siebie właścicielami, panami.

>>> Prymas Polak: zanośmy modlitwy do Boga o ustanie epidemii

– To obietnica, która nie jest już obietnicą, wybranie nie jest już wybraniem. Przymierze zostaje zinterpretowane według mojego widzi mi się, zideologizowane. Tutaj, w tej postawie, widzę w Ewangelii być może początek klerykalizmu, który jest demoralizacją, który zawsze zaprzecza wolnemu wyborowi Boga, wolnemu przymierzu Boga, wolnej obietnicy Boga. Zapomina o darmowości Objawienia, że Bóg objawił się jako dar, stał się dla nas darem i musimy go dawać, ukazywać go innym jako dar, a nie jako naszą własność – podkreślił Ojciec Święty.

Papież przypomniał, że klerykalizm, rygoryzm był już obecny w czasach Pana Jezusa, który w rozdziale 23 wypowie „biada” przeciw obłudnikom, którzy przywłaszczają sobie dar Boży i sprowadzają jego bogactwo do ideologicznych kaprysów swego umysłu.

„Prośmy dziś Pana o łaskę przyjęcia daru jako daru i przekazania daru jako daru, a nie jako własności, nie jako styl sekciarski, styl rygorystyczny, styl «klerykalny»” – powiedział Franciszek na zakończenie swej homilii.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze