fot. unsplash / Blake Wisz

Jak mocno jesteśmy ufni w biznesie? [RAPORT]

Co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, gdy ten spóźni się z zapłatą za faktury siedem dni – wynika z badania „Zaufanie w biznesie” Rzetelnej Firmy. 41 proc. przedsiębiorstw zaufałoby ponownie firmie, która raz ich zawiodła, pod warunkiem dodatkowego zabezpieczenia transakcji – podano.

Prawie 1/3 badanych przedsiębiorstw traci zaufanie przy opóźnieniach płatności wynoszących 15-30 dni – wynika z badania „Zaufanie w biznesie” Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.

Co czwarta firma traci zaufanie do partnera biznesowego, kiedy ten spóźni się z zapłatą za faktury siedem dni. W raporcie stwierdzono, że branżami, które posiadają najmniejszą tolerancję dla kontrahentów spóźniających się z zapłatami, są transport (47 proc. wskazań) i produkcja (37 proc.).

>>> Watykan: szczyt na temat etyki biznesu 

Z kolei 39 proc. respondentów trafi zaufanie do kontrahentów, kiedy mija siedem dni po terminie dostarczenia zamówionego produktu lub usługi. „Do tych najmniej tolerancyjnych należą branże: produkcyjna i transportowa. 49 proc. przedsiębiorstw jest w stanie zaczekać od 8 do nawet 30 dni na towar lub usługę bez utraty zaufania do kontrahenta” – podano.

Cytowana w raporcie Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy, zauważyła, że 41 proc. respondentów deklaruje, iż udzieliłoby ponownie kredytu zaufania firmie, która już raz ich zawiodła. Warunkiem jest dodatkowe zabezpieczenie transakcji, np. w formie kary finansowej za opóźnienia. Taki zabieg stosuje 49 proc. firm transportowych i 44 proc. usługodawców.

Fot. pixabay

„Dla 18 proc. firm taki kontrahent trafia na ławkę rezerwowych i może liczyć na drugą szansę, gdy już nie będzie na rynku innych firm, które będą w stanie go zastąpić. Zaledwie 7 proc. zaufałoby nieuczciwemu partnerowi bez żadnych dodatkowych warunków” – przekazała ekspertka.

Wśród nieuczciwych rodzajów zachowania, z którymi respondenci badania spotkali się w swojej branży, wymieniono: niską jakość produktów lub usług (67 proc.), pracę konkurencji w szarej strefie (67 proc.), przekłamywanie cen (65 proc.), nieterminowe realizowanie usług (50 proc.) i niedotrzymywanie terminów płatności (35 proc.). Niemal połowa napotkała na swojej drodze firmy stosujące tzw. „czarny PR”, które zniechęcały klientów do korzystania z produktów lub usług oferowanych przez konkurencję – podano.

>>> Chrześcijanin – biznesmen. Jak to pogodzić? 

Starostka zwróciła uwagę, że firmy działające krócej niż pięć lat najczęściej uskarżały się na niską jakość otrzymywanych produktów lub usług. Z kolei te istniejące 5-10 lat częściej wskazywały na problem funkcjonowania konkurencji w szarej strefie, czyli „unikania płacenia podatków, nielegalnego zatrudniania pracowników, nielegalną produkcję lub handel”.

„Firmy najdłużej funkcjonujące na rynku, ponad 10 lat, skarżą się na zawyżanie lub zaniżanie cen w swojej branży, co stanowi nieuczciwą próbę pozbycia się konkurencji. Te różnice spowodowane są doświadczeniem, znajomością branży i mechanizmów w niej zachodzących” – oceniła ekspertka.

Fot. unsplash

W opinii 51 proc. ankietowanych firm zaufanie w ich branży „jest po prostu opłacalne”. Najwięcej zwolenników tego stwierdzenia znaleźć można w branży transportowej (59 proc.) i w handlu (53 proc.) – zauważono.

Zdaniem 80 proc. respondentów badania przedsiębiorcy z ich branży są uczciwi. Wysoki wynik utrzymuje się zarówno w firmach, które są na rynku mniej niż 5 lat (87 proc.), jak i tych, które mają za sobą ponad 10 lat doświadczenia (71 proc.) – stwierdzono. „Widoczne jest jednak, że entuzjazm z czasem spada” – podsumowano.

Ogólnopolskie badanie „Zaufanie w biznesie” przeprowadzano w sierpniu 2023 r. metodą CAWI przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, na grupie 500 firm zatrudniających do 250 pracowników. (PAP)

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze