Foto: Daniel Jezierski

Karaimizm w Polsce [MISYJNE DROGI]

Kiedyś Karaimi byli liczną grupą, dziś jest ich garstka. Do Polski przybyli w XIV w. i wnieśli spory wkład w naukę i kulturę.

Karaimizm (hebr. qara’im – „czytać”, „recytować” [Pismo Święte, pisma]) jest odłamem religii żydowskiej ludów kipczacko-połowieckich. Najprościej można go określić jako antytalmudyczny prąd powstały w łonie judaizmu pod wpływem islamu (VIII w.) na terenie Mezopotamii (Babilonia – dzisiejszy Irak), który rozszerzył się i zakorzenił w państwie chazarskim (Półwysep Krymski). To religia wyrosła z judaizmu, ale ukształtowana i funkcjonująca poza żydowskim środowiskiem etnicznym, głównie wśród ludów tureckich.

U początków

Powstanie karaimizmu łączy się z osobą Anana ben Dawida z Basry (ok. 700–775) – wybitnego prawodawcy i egzegety biblijnego, który wystąpił przeciwko Talmudowi jako tradycji sprzecznej z Pismem Świętym (por. Pwt 4, 2). W ten sposób stał się reformatorem, odnowicielem i kodyfikatorem wiary. Istota jego działalności polegała na propagowaniu powrotu do czystej nauki Mojżesza zawartej w Pięcioksięgu (Tora). Intrygi zwolenników Talmudu doprowadziły do uwięzienia Anana przez abbasydzkiego kalifa Abu Dżafar al-Mansura. Po wyjściu na wolność zerwał z oficjalnym judaizmem, a swoich zwolenników zorganizował w osobną gminę wyznaniową. Prześladowania zmusiły go do emigracji. Wyruszył do Jerozolimy, gdzie założył pierwszą świątynię (kienesa) dla swej konfesji. Napisał też dzieło „Księga Postanowień [Przykazań]” (hebr. Sefer ha micwoth), które zachowało się jedynie we fragmentach.

Foto: Daniel Jezierski

Filary wiary

Pierwotnie uczniów Anana nazywano ananitami, ale sami siebie uważali za Synów Pisma, Zakonu (hebr. Bene Mikra). Dopiero w IX w. przyjęli nazwę Karaimi. Doktryna stworzona przez Anana nie była oryginalna. Niektóre jej komponenty przejął od różnych nurtów judaizmu, islamu i chrześcijaństwa. Doktryna karaimizmu opiera się na trzech filarach: Biblia, Pismo (katuw); analogia (hakkesz); trwała tradycja (sebel jeruszsza). Zasady religii karaimskiej oraz prawa kanonicznego (oparte na Biblii) zebrał i spisał Abu Jusuf Jakub al-Kirkisani w XI w Przybycie do Polski
Karaimi mieszkają na ziemiach polskich od XIV–XV w. Książę Witold (1392–1430) podczas jednej ze zbrojnych wypraw przeciwko Złotej Ordzie sprowadził na nasze tereny 383 karaimskie rodziny i osadził je na terenach Małopolski Wschodniej. Królowie nadawali im liczne przywileje (m.in. prawo do wyznawania własnej religii, zwolnienie z opłat mostowych i rogatkowych czy z obowiązku pracy w dobrach królewskich). Po upadku Rzeczypospolitej większość gmin karaimskich znalazła się na obszarze Cesarstwa Rosyjskiego. Wraz z odzyskaniem przez Polskę niepodległości w obrębie odrodzonego państwa znalazły się cztery gminy karaimskie: Troki, Wilno, Łuck i Halicz, które przetrwały do XX w. W czasie pierwszej wojny światowej społeczność karaimska poniosła znaczne straty.

Kultura i nauka

Wśród Karaimów z Polski było wielu uczonych oraz pisarzy: Izaak ben Abraham (egzegeta biblijny i filozof, autor apologetycznego dzieła „Wzmocnienie wiary” [XVI w.]), Zarach Natanowicz (lekarz, pisarz, poeta religijny [XVII w.]), Abraham ben Josijahu (nadworny lekarz Jana III Sobieskiego), Ezra Nisanowicz (Ezra ha-Rofe, Ezra-Lekarz – matematyk, nadworny lekarz Radziwiłłów), Mordechaj Nisanowicz (napisał traktat, który stał się źródłem wiedzy o Karaimach [XVIII w.]), Jofuda ben Dawid (autor tablic astronomicznych, używanych po dziś dzień do obliczania karaimskiego kalendarza), Abraham Firkowicz (1786–1874) – egzegeta biblijny, archeolog, ekspert w dziedzinie starożytności hebrajskich i karaimskich, zapoczątkował współczesne karaimoznawstwo; Jaszar Łucki Josef Szełomo (1770-1855) – autor dzieł z dziedziny egzegezy biblijnej, poezji i sztuk teatralnych o tematyce religijnej). Równolegle z nauką rozwijała się karaimska literatura, w której dominowały następujące gatunki literackie: hymn pokutny, elegia żałobna (kyna) i pieśń religijna (zemer). Źródłem inspiracji dla twórczości karaimskich autorów była literatura polska, którą chętnie tłumaczyli. Zarach Natanowicz przełożył pieśń „Czego chcesz od nas Panie” (XVII w.), Salomon z Poswola przetłumaczył psalm „Kto się w opiekę odda Panu swemu” z przekładu Jana Kochanowskiego (XVIII w.), a Aben Jaszar Łucki tłumaczył wiersze Stanisława Trembeckiego (XIX w.). Na początku XX w. pierwsi karaimscy poeci pisali utwory o tematyce świeckiej w języku narodowym: Zachariasz Abrahamowicz (1878–1906) – autor pieśni „Karaimem byłem. Karaimem jestem” (Karaj edim. Karaj barmen) oraz karaimskich wersji znanych polskich pieśni (pieśń na wzór i melodię „Mazurka Dąbrowskiego” [Hanuz Karajłar eksiłmed]; Szymon Kobecki (1865–1933) – autor kołysanki „Śpij synu mój” [Jukła uwłum], pisał również piękne wiersze liryczne, a także sztuki dramatyczne wystawiane przez teatr amatorski w Trokach). W latach międzywojennych nastąpił rozwój życia kulturalnego Karaimów, do którego przyczyniły się czasopisma: „Myśl Karaimska” (1924–1939) przekształcona następnie w „Przegląd Orientalistyczny” (od 1948 r.), „Głos Karaimski” (Karaj Awazy), „Przyjaciel Karaima” (Dostu Karajnyn).

Foto: Daniel Jezierski

Jest ich niewielu

Po drugiej wojnie światowej uformowało się w Polsce kilka skupisk karaimskich w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu. Pojedyncze rodziny karaimskie można też było spotkać w Krakowie, Sopocie, Gdyni, Bydgoszczy, Opolu, Ełku, Toruniu, Gorzowie Wielkopolskim, Poznaniu. Karaimi zamieszkali w Polsce są potomkami Chazarów i Połowców. Dzisiaj jest ich nie więcej niż 130 osób. Tworzą
Karaimski Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej, którego status prawny określa ustawa z 21 kwietnia 1936 r. z późniejszymi zmianami. Związek ten ma charakter stowarzyszenia kulturalno-oświatowego, a jego głównym zadaniem jest reprezentowanie karaimskiej mniejszości etniczno-religijnej wobec państwa i innych związków wyznaniowych oraz troska o zachowanie folkloru.

Karaimi to mniejszość etniczna i religijna jednocześnie. Ich skupiska – praktycznie już na wymarciu – można jeszcze odnaleźć na Krymie, Litwie i w Polsce. Trudno oszacować, ilu obecnie wiernych ma ten odłam religijny na świecie. W ciągu kilkunastu wieków istnienia karaimizmu wyznawcy nauki Anana przeszli kilka etapów: od nielicznej początkowo gminy wyznaniowej ananitów, przez nawrócenie nomadów zamieszkujących państwo chazarskie do wytworzenia silnych więzi społecznych wraz z poczuciem odrębności narodowej. Współcześnie Karaimi stanowią jedną z ostatnich enklaw bardzo ciekawego narodu, dla którego XXI w. wydaje się być okresem schyłkowym.

Paweł Szuppe

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze