„Nie będziesz łamał prawa obcokrajowca i sieroty” – Wspólna Radość Tory
W tym roku pod hasłem „Nie będziesz łamał prawa obcokrajowca i sieroty” tradycyjnie spotkają się chrześcijanie i Żydzi w ramach unikalnej w skali światowej inicjatywy „Wspólna Radość Tory”, na którą zaprasza Polska Rada Chrześcijan i Żydów.
Wydarzenie ma miejsce w niedzielę po święcie Simchat Tora – Radość Tory, czyli w tym roku 8 października o 18.00, w warszawskim kościele środowisk twórczych przy Placu Teatralnym.
Spotkania w duchu modlitwy wokół Biblii odbywają się od 1992 r.
– To unikalna inicjatywa Rady. Doroczne spotkanie, ale w tym roku dosłownie tuż po żydowskim święcie Simchat Tora radujemy się Torą wspólnie. Żydowskie święto przypada na koniec świąt jesiennych, oznacza rozpoczęcie od nowa liturgicznego odczytywania Pięcioksięgu. Jest okazją do przypomnienia jego roli jako głównego zapisu Objawienia. Wspólne wgłębianie się w wybrane wersety, poprzez komentarze żydowskie i chrześcijańskie, daje okazję do omawiania przykazań; w tym roku jest to nakaz sprawiedliwego i opiekuńczego podejścia do osób słabszych, społecznie upośledzonych. Wskazujemy w ten sposób na wspólne wartości i ich biblijne źródło – mówi Stanisław Krajewski, współprzewodniczący PRChiŻ.
– Co roku spotkanie odbywa się pod innym hasłem, zainspirowanym omawianym fragmentem Tory. Tematem tegorocznej Wspólnej Radości Tory jest fragment Księgi Powtórzonego Prawa „Nie będziesz łamał prawa obcokrajowca i sieroty”. To święto ma nam przypominać, że Biblia dla nas ludzi wierzących, czy Żydów czy chrześcijan, powinna być źródłem odniesienia i zasad, jakimi powinniśmy się kierować – dodaje Marta Titaniec z PRChiŻ.
Program spotkania od lat realizowany jest według podobnego schematu – po wprowadzeniach gospodarza miejsca, ks. Grzegorza Michalczyka, a także współprzewodniczących Polskiej Rady Chrześcijan i Żydów – prof. Stanisława Krajewskiego i s. Katarzynę Nosowską, będzie miało miejsce wspólne śpiewanie Psalmów.
Następnie po hebrajsku i polsku odczytany zostanie fragment Tory (Księga Powtórzonego Prawa 24,14-22), do którego komentarze wygłoszą ze strony żydowskiej Witold Jermołowicz (członek gminy żydowskiej w Katowicach, absolwent Instytutu Ekumenicznego KUL, zajmuje się edukacją żydowską dla dorosłych), a ze strony chrześcijańskiej dr Iwona Baraniec (teolożka ewangelicka, biblistka, nauczycielka; pracuje w Diakonii Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w RP; uczestniczyła w pracach Polskiej Rady Ekumenicznej i Światowej Federacji Luterańskiej; jest zaangażowana w nauczanie treści biblijnych).
Świadectwem zaangażowania w dialog podzielą się Ewa i Paweł Sawiccy z Fundacji „Pamięć Treblinki”. Treblinka jest największym wojennym cmentarzem polskich obywateli. Naziści chcieli całkowicie unicestwić żydowską społeczność Polski – i nie tylko Polski. W Treblince widać, że to się w dużej mierze udało. Treblinka to miejsce zapomniane i opuszczone. Miejsce, która woła o pamięć i modlitwę. Fundacja „Pamięć Treblinki” przywraca pamięć o osobach, które tu zginęły. Od lat w każdą ostatnią sobotę miesiąca Ewa i Paweł Sawiccy (razem z ks. Wojciechem Lemańskim) jeżdżą do Treblinki, modląc się i przywołując imiona tych, którzy zostali tam zamordowani. Fundacja tworzy również bazę ofiar Treblinki, w której znajduje się już ponad 104 000 osób, a liczba ta stale rośnie. Przy nowym budynku muzeum, które będzie budowane w Treblince, ma powstać mur, na którym te imiona zostaną wypisane.
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |