fot. cathopic/Andrea Vázquez

7 spotkań Maryi Dziewicy z ludzkością

Na przestrzeni wieków Maryja Dziewica nawiedzała ludzkość w różnych niezwykłych miejscach na całym świecie. Co nam chce przekazać? 

W większości przypadków Maryja objawiała się tylko jednej osobie lub niewielkiej grupie ludzi, najczęściej dzieci. W takich wizjach Najświętsza Maryja Panna  jest opisywana przede wszystkim jako „Pani”. Zdarzały się jednak wyjątki od tej reguły, takie jak objawienia Maryi w Zeitoun w Egipcie na oczach milionów ludzi, w tym katolików, ortodoksów, muzułmanów i niewierzących. 

>>> Justyna Nowicka: Maryja niesie Jezusa tam, gdzie On sam ma trudność z dotarciem [FELIETON]

Według doktryny Kościoła katolickiego śmierć ostatniego apostoła jest wyznacznikiem końca objawień publicznych. Objawienia maryjne, które zostają uznane przez Kościół określa się zatem jako objawienia prywatne. Więcej informacji o tym rodzaju objawień dostarcza nam Katechizm Kościoła Katolickiego: 

„W historii zdarzały się tak zwane objawienia prywatne; niektóre z nich zostały uznane przez autorytet Kościoła. Nie należą one jednak do depozytu wiary. Ich rolą nie jest »ulepszanie« czy »uzupełnianie« ostatecznego Objawienia Chrystusa, lecz pomoc w pełniejszym przeżywaniu go w jakiejś epoce historycznej. Zmysł wiary wiernych, kierowany przez Urząd Nauczycielski Kościoła, umie rozróżniać i przyjmować to, co w tych objawieniach stanowi autentyczne wezwanie Chrystusa lub świętych skierowane do Kościoła” (KKK 67). 

Po dogłębnej weryfikacji przeprowadzanej w zgodzie z normami Kongregacji Nauki Wiary, Kościół może potwierdzić objawienie i uznać je za autentyczne i wiarygodne. 

Stolica Apostolska oficjalnie uznała niektóre objawienia maryjne, w tym te w Guadalupe (Meksyk), w Saint-Étienne-le-Laus, w Paryżu (Rue du Bac, kaplica Matki Bożej Cudownego Medalika), w Fátimie (Portugalia), Beauraing i Banneux (Belgia), czy La Salette, Lourdes i Pontmain (Francja). 

Niektóre objawienia bywają także potwierdzane przez lokalnych biskupów. Stało się tak między innymi w 2010 roku, kiedy to uznano za „godne wiary” XIX-wieczne objawienia Matki Bożej Dobrej Pomocy, pierwsze w USA objawienie maryjne zatwierdzone przez Kościół. 

fot. cathopic

W XX wieku pojawiło się mnóstwo dokumentacji o objawieniach maryjnych, od tych najbardziej znanych, jak objawienia fatimskie w Portugalii, po te mniej popularne, aczkolwiek równie istotne i ważne, takie jak objawienia w Kibeho w Rwandzie lub w Akita w Japonii.  

Dlaczego Maryja objawiała się nam tak niedawno? 

Duchowny René Laurentin, powszechnie uznany specjalista w dziedzinie mariologii, urodził się 19 października 1917 r., zaledwie 6 dni po ostatnim objawieniu Maryi w Fatimie. Podróżował po całym świecie, próbując jak najdokładniej zbadać XX-wieczne wydarzenia. Kilka lat temu ogłosił, że wierzy, iż tak duża liczba objawień jest ostrzeżeniem dla świata podążającego ku autodestrukcji. 

>>> Maryja w życiu prymasa Wyszyńskiego. Dostał o wiele więcej niż prosił [WIDEO]

„W dzisiejszym świecie istnieje mnóstwo poważnych zagrożeń, dlatego Maryja ma wiele powodów do pojawiania się, aby nas ostrzec. Przestrzega nas przed wszelkimi zagrożeniami moralnymi, zbyt wielką swobodą seksualną oraz przed materializmem. Świat, który odrzuca Boga z każdą chwilą popada w otchłań grzechu. To tak, jakbyśmy siedząc na jednej gałęzi drzewa sami ją odcinali. Dlatego też mamy teraz do czynienia z konsekwencjami. Świat samoistnie niszczy się za sprawą grzechu, a my nie możemy się sami uratować. Wtedy właśnie Maryja zachęca nas, aby powrócić do tego, co najważniejsze w naszym życiu. Prosi o modlitwę i nawrócenie, przekonując nas, że Bóg istnieje i powinniśmy się do Niego nawrócić. Tylko w Nim odnajdziemy naszą wolność. 

Jaką wiadomość chce nam przekazać Przenajświętsza Dziewica Maryja?  

W 2008 roku Rene Laurentin wyjaśnił, że pomimo różnych okoliczności przekazu, ma on dość jednomyślny charakter. „Poprzez odzwierciedlenie treści ewangelicznych jesteśmy zaproszeni do modlitwy, nawrócenia, żalu za grzechy, postu i czytania Pisma Świętego. Objawienia mają różne formy w zależności od czasów i znaczenia profetycznego każdego z nich. Nie jest jednak dopuszczalna sprzeczność objawień z doktryną Kościoła Świętego”. 

W objawieniach maryjnych najważniejsze nie są cuda czy uzdrowienia, które im często towarzyszą. Głównym celem pojawienia się Najświętszej Maryi Dziewicy jest zawsze prowadzenie swoich dzieci do Jezusa Chrystusa. 

Lourdes (Francja), 1858 rok 

Maryja Dziewica objawia się czternastoletniej Bernadetcie Soubirous 18 razy w grocie Massabielle („stara skała”). Maryja nakazała jej, aby poprosiła miejscowych kapłanów o zbudowanie w tym miejscu kaplicy. Ponadto pokazała jej źródło, którego wody stały się później powodem wielu cudownych uzdrowień. Gdy dziewczyna zapytała w końcu ową „Panią” o jej tożsamość, Maryja odpowiedziała: „Ja jestem Niepokalane Poczęcie”. 

>>> Co Maryja z Guadalupe mówi do Europejczyków? 

Fátima (Portugalia), 1917 rok 

Maryja Dziewica objawia się trzem małym pastuszkom, Łucji dos Santos oraz jej kuzynom – Hiacyncie i Franciszkowi Marto. Pierwsze objawienie miało miejsce 13 maja 1917 roku w dolinie Cova da Iria. Maryja opowiadała wtedy o boleściach świata niszczonego przez wojnę i rewolucje, wzywając jednocześnie do modlitwy, żalu oraz zbawczej pokuty. Powierzyła także pastuszkom serię zapisów profetycznych, znanych jako „sekrety” bądź „tajemnice”, które mieli oni przekazać odpowiednim władzom kościelnym. Maryja prosiła dzieci, aby często odmawiały różaniec, dzięki któremu „położą kres wojnom”. W niedzielę 13 października 1917 roku miał miejsce cud słońca, który oglądało od 30 tys. do nawet 100 tys. świadków. 

fot. Rafael Film

Akita (Japonia), lata 1973 – 1981 

Maryja Dziewica objawia się siostrze Agnieszce Sasagawie, nawróconej z buddyzmu na wiarę chrześcijańską. Przesłanie z Akita kojarzone z Matką Bożą czczoną za wyrządzane przez nią cuda jest silnie powiązane z objawieniami w Fatimie, jako że zapowiada nadejście ciężkich czasów dla Kościoła. Choć zezwolono na lokalny kult Matki Bożej z Akita, Stolica Apostolska do dzisiaj nie wyraziła o nich swojej opinii. 

Betania (Wenezuela), lata 1976 – 1988 

Maryja ukazuje się Marii Esperanzie de Bianchini, pełniącej w życiu rolę żony, matki i babci. Pojawia się Ona jako Maryja Dziewica i Matka, Pojednanie Wszystkich Ludzi i Narodów. Podczas jednego z objawień Maryi towarzyszyło 150 osób, które również widziały Najświętszą Pannę. Objawienia w Betanii zostały zatwierdzone przez Kościół lokalny, jednak Stolica Apostolska wciąż nie wyraziła o nich swojego zdania. W 2010 roku w diecezji Metuchen w New Jersey w Stanach Zjednoczonych rozpoczął się proces beatyfikacyjny Marii, znanej teraz jako służebnica Boża Maria Esperanza. 

Kibeho (Rwanda), lata 1981 – 1986 

Maryja Dziewica ukazuje się trzem nastolatkom: Alphonsine Mumereke, Nathalie Ukamazimpaka oraz Marie-Claire Mukangango. Dzieje się to niedługo przed ludobójstwem w Rwandzie. Maryja nawołuje do postu, nawrócenia i nieustannej modlitwy. Pomimo świadectwa objawień innych nastolatków z Kibeho, oficjalnie zostały uznane tylko wizje Alphonsine, Nathalie i Marie-Claire. W sanktuarium w Kibeho Maryja jest czczona jako Matka Boża Bolesna. 

Champion, Wisconsin (USA), 1859 rok 

Maryja objawia się młodej imigrantce Adèle Brisé w północno-wschodniej części stanu Wisconsin. Nawołuje ona, by „zwołać wszystkie dzieci z tej wiejskiej okolicy i przekazać im, co należy robić, aby osiągnąć zbawienie”. Objawienia zostały uznane w 2010 r. przez ordynariusza diecezji Green Bay jako zgodne z wiarą chrześcijańską. Zbudowane w miejscu ukazania się Maryi sanktuarium Matki Bożej Dobrej Pomocy stało się bardzo popularnym celem pielgrzymek ludzi z całego świata. 

Zeitoun, Kair (Egipt), lata 1968 – 1970 (zatwierdzone przez Koptyjski Kościół Ortodoksyjny) 

Maryja Dziewica ukazuje się na kopule ortodoksyjnego kościoła koptyjskiego pw. Najświętszej Maryi Panny, czego świadkami było ponad 250 tys. ludzi, w tym katolików, ortodoksów, protestantów, muzułmanów i niewierzących. Podczas tych objawień Maryja nie przekazała ludziom żadnego orędzia. Ze względu na przynależność świątyni do Koptyjskiego Kościoła Ortodoksyjnego tradycji aleksandryjskiej, objawienia zostały uznane za wiarygodne przez koptyjskiego patriarchę Aleksandrii, Cyryla VI.

 

Tłumaczenie: Izabela Chatała 

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze