Thomas Cook bankrutuje. Tysiące turystów ma problem. Co z Polakami? [ZDJĘCIA]
To bankructwo nazywa się już „największą w historii repatriacją w czasie pokoju”. Setki tysięcy turystów zastanawia się, jak wrócić do domu po upadku turystycznego giganta Thomasa Cooka. Brytyjska administracja uspokaja, że 150 tysięcy Brytyjczyków będzie miało zapewniony powrót do kraju.
Najstarsze na świecie biuro podróży Thomas Cook ogłosiło upadłość i zawiesiło działalność. Firma poinformowała o tym w poniedziałkowym komunikacie. Zaraz po tym brytyjski Urząd ds. Lotnictwa Cywilnego (UK Civil Aviation Authority) poinformował, że rozpoczął, przy współpracy z innymi agendami rządowymi, operację sprowadzania do kraju brytyjskich klientów Thomasa Cooka. „Największa w historii w czasie pokoju repatriacja” – tak na Twitterze opisał ten proces Dominic Raab, szef brytyjskiego MSZ. Zaznaczył też, że odziały administracji rządowej pracują wspólnie z Urzędem ds. Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwem Transportu, by pomóc przebywającym za granicom brytyjskim turystom.
Very concerning time for Thomas Cook staff & customers. Biggest peacetime repatriation in UK history will now get people home. @foreignoffice staff in UK and overseas working non-stop with @UK_CAA and @transportgovuk to help. Anyone affected should visit https://t.co/byQNXCNyAm
— Dominic Raab (@DominicRaab) September 23, 2019
Jak informuje Urząd, proces repatriacyjny będzie trwał przez najbliższe dwa tygodnie – do niedzieli 6 października włącznie. Po tej dacie ci, którzy nie wrócili do kraju ze swoich podróży, będą musieli sami zadbać o swój powrót. Zwrot kosztów podróży dotyczy osób, które są chronione przez licencję ATOL (Air Travel Organiser’s Licence), którą nabywa usługodawca (np. biuro podróży).
Polscy turyści
Polscy turyści na razie nie mają w związku z upadłością powodów do niepokoju. W przypadku osób, które wykupiły wakacje w biurze Thomas Cook, o ich powrót do kraju będą musiały zadbać organizacje i administracja z ich krajów pochodzenia. Ewa Kubaczyk (rzeczniczka Polskiej Izby Turystyki) informuje, że PIT „nie ma informacji, że polscy turyści korzystali bezpośrednio z usług brytyjskiego biura Thomas Cook” i odesłała w tej sprawie do biura podróży Neckermann Polska, które należy do Thomasa Cooka. Biuro podróży Neckermann, które jest częścią Thomas Cook Group, zapewnia w przesłanym tvn24bis.pl oświadczeniu, że „Neckermann Polska Biuro Podróży Spółka z o.o., jako odrębna spółka polskiego prawa handlowego, prowadzi dalej normalną codzienną, operacyjną działalność”.
„Wszyscy polscy klienci Neckermanna, zarówno ci, którzy obecnie przebywają za granicą, jak i ci, którzy jeszcze nie wyjechali na swoje wakacje, będą realizowali swoje wyjazdy wakacyjne zgodnie z planem” – czytamy w komunikacie. Podkreślono w nim również, że polska spółka znajduje się „w stabilnej kondycji finansowej i realizuje na bieżąco wszystkie swoje zobowiązania, wszystkie bieżące rachunki i faktury są zapłacone”. Dodano, że dodatkowe informacje klienci mogą uzyskać pod numerem infolinii 22 212 05 00.
Galeria (11 zdjęć) |
Wybrane dla Ciebie
Czytałeś? Wesprzyj nas!
Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!
Zobacz także |
Wasze komentarze |