fot. PAP/Zbigniew Meissner

Jasna Góra: ogólnopolska konferencja dyrektorów szkół katolickich

Temat misyjności szkoły katolickiej podejmują na Jasnej Górze uczestnicy Ogólnopolskiej Konferencji Dyrektorów Szkół Katolickich. Zastanawiają się m.in. jak zachować w szkole katolickiej „kręgosłup” katolicki i pozostać wiernym wartościom chrześcijańskim oraz jak w świecie nieprzychylnym Kościołowi.

– Aby szkoła katolicka była nią w istocie, musi być środowiskiem, gdzie wychowuje się człowieka do pełni człowieczeństwa, stąd potrzebna jest permanentna formacja tych, którzy młodych ludzi prowadzą – podkreśla s. Patrycja Garbacka, przedstawicielka Rady Szkół Katolickich. Jej zdaniem, istotą kształcenia jest nie tylko wyposażenie młodych ludzi w wiedzę, ale jak to podkreślił Benedykt XVI podczas spotkania ze środowiskiem nauczycieli i wychowawców katolickich w Londynie w 2010 r. „kształtowanie osoby ludzkiej, wyposażenie jej w umiejętność życia w pełni”, czyli przekazywanie mądrości, której nie da się oddzielić od wiedzy o Bogu Stwórcy.

>>> Katecheta: poszedłem na teologię, nie wierząc w Boga [ROZMOWA]

„Katolicyzm obciachowy”

Dyrektorzy placówek katolickich zastanawiają się m.in. nad tym jak działać ma szkoła katolicka w świecie, w którym „katolicyzm” jest przedmiotem mocnych ataków, kpin, ma złą prasę, dla wielu młodych nie jest atrakcyjny, a nawet „obciachowy”. Ile katolicyzmu powinno być w katolickiej szkole, aby nie zamykać drzwi przed ludźmi, którzy są dość letnimi „katolikami”, a zarazem zachować katolicki charakter szkoły.

fot. EPA/Tamas Vasvari

Ks. Dariusz Kowalczyk SJ, którego notatki do wykładu „Szkoła katolicka w czasach odchodzenia młodych od Kościoła” otrzymali dyrektorzy, przypomina, że misja szkół katolickich wpisuje się w losy i w misję Kościoła. A ten, choć może się znaleźć na marginesie życia społeczno-politycznego, medialnego i biznesowego, to jednak znajduje się w centrum tego, co ważne dla losów ludzkości i życia każdego z nas.

„Nie wolno dać się przestraszyć, sparaliżować, szkoły katolickie mają trzymać poziom edukacji i wychowania, być wiernym katolickiemu dziedzictwu i charyzmatom, z których wyrosły. Wierność swym korzeniom nie oznacza wcale zamknięcia się na świat, wręcz przeciwnie. Tyle, że to otwarcie musi iść w parze z troską o tożsamość” – podkreślał ks. Kowalczyk.

Podczas spotkania nie zabrakło tematów związanych z wyzwaniami, jakie niosą ze sobą różnorakie ideologie, czy z zagadnieniami prawnymi, szczególnie dotyczącymi statutów szkół katolickich. Tę problematykę poruszali przedstawiciele Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris.

483 szkoły katolickie w Polsce

Uczestnicy spotkania cenią sobie jego wymiar merytoryczny, ale też duchowy. O tym „jaka relacja taka formacja” i że tylko osobista relacja z Jezusem może otwierać formację innych mówił ks. Krzysztof Wons, dyrektor Centrum Formacji Duchowej w Krakowie. Z dyrektorami szkół katolickich spotkał się Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki. Podkreślił rolę i znaczenie tych placówek w polskim systemie oświatowym. – Szkoły katolickie są niezbędne, by wychowywane w nich młode pokolenie kiedyś stanowiło o Polsce – mówił minister. Życzył placówkom dalszego rozwoju i programów, które będą wspierać wzrastanie ku wartościom; prawdzie i dobru. Grażyna Litwiejko, przedstawicielka Zespołu Szkół Katolickich w Białymstoku zauważyła, że w wyborze tego typu placówki przez rodziców dzieci liczy się nie tylko wysoki poziom nauczania, ale też atmosfera wychowania, która powinna być wzrastaniem ku wartościom.

Fot. Justyna Nowicka

W Polsce istnieją 483 szkoły katolickie, w których uczy się ponad 74 tys. uczniów. Notowany jest stały wzrost uczęszczających do tego typu placówek. Szkoły katolickie wciąż należą do jednych z najlepszych w kraju, jeśli chodzi o poziom nauczania. Z ostatniego rankingu Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” opublikowanego w styczniu tego roku, a biorącego pod uwagę sukcesy szkoły w olimpiadach i poziom matur, wynika, że wśród 500 najwyższej ocenianych liceów aż 58 to szkoły katolickie, co stanowi prawie 12 proc. tej grupy.

Patronka szkolnictwa katolickiego

Konferencję dyrektorów zakończy msza św. w Kaplicy Matki Bożej pod przewodnictwem bp. Marka Mendyka, asystenta Rady Szkół Katolickich z ramienia KEP. Wiosenne spotkanie dyrektorów szkół katolickich jest jednym z trzech spotkań tego typu odbywających się na Jasnej Górze. W listopadzie lub na początku grudnia odbywa się Forum Szkół Katolickich, a w sierpniu spotkanie dyrektorów skupia się wokół programu wychowawczego, spraw organizacyjnych dotyczących pracy w szkołach oraz programu kolejnego Tygodnia Wychowania. Oprócz tego we wrześniu gromadzi się też Forum Szkół Katolickich, które obejmuje dzieci i młodzież. Spotkania mają na celu realizację zadań statutowych Rady Szkół Katolickich tzn. wspieranie szkolnictwa katolickiego w wypełnianiu jego misji. Patronką szkolnictwa katolickiego w Polsce jest Matka Boża Jasnogórska.

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze