fot. EPA/CHRIS ALUKA BERRY

Szkoły katolickie zaczną uczyć historii czarnych katolików

Historia tzw. czarnego katolicyzmu w USA (Black Catholic History) była dotychczas tematem na ogół ignorowanym w programach szkół katolickich. Ma to się niebawem zmienić.

Narodowy Związek Szkół Katolickich (NCEA) utworzył komitet, którego celem jest wprowadzenie tego tematu do programów szkolnych. „Uczenie antyrasimu nie jest niczym nowym w szkołach katolickich, ale do tej pory prawie nic nie uczono o wkładzie czarnych katolików w historię naszego Kościoła” – twierdzi obecna przewodnicząca NCEA Kathy Mears.

fot. EPA/CHRIS ALUKA BERRY


Inicjatywa zrodziła się w dwóch archidiecezjach: Chicago i Nowym Orleanie. Henry Fortier, czarnoskóry dyrektor szkoły katolickiej RaeNell Houston w Nowym Orleanie podkreśla znaczenie tego, by biali uczniowie zaczęli poznawać tę historię. „Uprzedzenia powstają z ignorancji. Jeśli usuniemy ignorancję, wówczas usuniemy także problem rasizmu w następnych pokoleniach” – uważa Fortier.

Przeczytaj też >>> Michał Jóźwiak: Komunia święta na wynos, czyli o profanacjach w USA [KOMENTARZ]

Historia katolicyzmu w USA zawiera w sobie niechlubne rozdziały związane z segregacją rasową. Wiele katolickich instytucji oraz znanych przywódców społecznych było właścicielami niewolników. Należał do nich znany uniwersytet Georgetown w stołecznym Waszyngtonie (założony w 1789 r.), który obecnie zdecydował się wypłacać kompensacje potomkom niewolników, jakich kiedyś zatrudniał. Segregację rasową popierało także kilka zgromadzeń zakonnych oraz m.in. Charles Carroll z Maryland, jedyny katolik, który podpisał Deklarację Niepodległości Stanów Zjednoczonych w 1776 r.

Prezydent Donald Trump, fot. EPA/DOUG MILLS / POOL

Jeszcze po wojnie secesyjnej wiele katolickich instytucji praktykowało segregację rasową, przypomina Shannen Dee Williams, profesorka historii na katolickim Uniwersytecie Villanova w stanie Pensylwania. Jej zdaniem historia „czarnego katolicyzmu” przypomina nam, że Kościół nie był tylko biernym widzem w tamtej bolesnej dla nas epoce. Jednak pomimo oporów, jeszcze przed wojną secesyjną czarni katolicy byli w stanie stworzyć dwa żeńskie zgromadzenia zakonne dla czarnych sióstr. Matka Mary Lange założyła w Baltimore w 1829 r. Zgromadzenie Sióstr Oblatek Opatrzności, a Henriette Delille założyła Zgromadzenie Sióstr Świętej Rodziny w Nowym Orleanie w 1842 r. Te dwa zgromadzenia są do dziś aktywne i rozwijają się, a siostry założycielki są wśród sześciorga czarnych katolików, o których kanonizacje zabiega obecnie nasz Kościół, podkreśla prof. Dee Williams.

Inną znaną postacią jest ks. Augustus Tolton (1854-1897), pierwszy czarny kapłan amerykański, związany z archidiecezją Chicago. O kanonizację Toltona zabiega obecny arcybiskup Chicago kard. Blase Cupich, który osobiście przybliża wiernym jego postać. W archidiecezji powstały też szkoły i programy nauczania noszące jego imię. Biskup pomocniczy Chicago Joseph Perry w rozmowie z agencją AP wyjaśnił, że historia czarnego katolicyzmu już od następnego roku szkolnego stopniowo wejdzie do programu wszystkich 199 szkół katolickich.

ks. Augustus Tolton, fot. Wikipedia

W Nowym Orleanie istnieje Xavier University: unikalny w całym kraju historycznie „czarny uniwersytet katolicki”. Kathleen Dorsey Bellow, dyrektorka tamtejszego Instytutu Badań nad Czarnym Katolicyzmem ma nadzieję, że uczelnia przygotuje nauczycieli, którzy podejmą się nauczania historii czarnych katolików. „W historii Kościoła w Ameryce wyraźnie widać «białą supremację». Przyszedł czas, aby to zmienić. Jeżeli nasza działalność ewangelizacyjna ma przynieść efekty, to musi być ona oparta na prawdzie” – uważa profesorka Uniwersytetu Xavier.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze