fot. EPA

Transmisje mszy świętych w mediach. Jakie są wyniki oglądalności?

W ostatnich kilku tygodniach spadło zainteresowanie mszami świętymi w polskich stacjach telewizyjnych, ale transmisje nadal notują wyższe wyniki od średnich długookresowych stacji – wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.

Aby powstrzymać pandemię Covid-19, rząd zdecydował się wprowadzić wiele ograniczeń w połowie marca. Jednym z nich był zakaz imprez masowych, w efekcie którego w mszach świętych początkowo mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a następnie zgromadzenie takie mogło liczyć do 5 osób. Obostrzenia zaczęły być stopniowo luzowane w kwietniu, ostatecznie limit wiernych w kościołach został zniesiony 30 maja – przypomina autor opracowania, Michał Kurdupski z serwisu Wirtualnemedia.pl

Telewizja Polska

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement – udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group – średnia widownia mszy świętej emitowanej w niedziele i święta o godz. 7.00 w TVP1 w okresie 15 marca-22 czerwca wyniosła 1,33 mln widzów (34,52% udziału wśród wszystkich widzów), 13,07% w grupie komercyjnej 16-49 lat i 15,72% w grupie 16-59. Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11%, 4,01%. i 6,32% udziału. Widownia mszy w okresie pandemii koronawirusa zwiększyła się kilkukrotnie.

msza święta

Fot. cathopic

TVP1 od połowy marca relacjonuje mszę św. codziennie. Widownia wszystkich transmisji w okresie zamrożenia gospodarki wyniosła 1,02 mln osób (odpowiednio 21,17 proc., 5,86 proc. i 7,92 proc. udziału). Od 30 maja do 22 czerwca transmisje śledziło 663 tys. widzów (16,70 proc., 3,22 proc. i 4,28 proc. udziału). Msza święta w Jedynce od momentu zniesienia limitu wiernych w kościołach straciła widzów, ale mimo to stacja w paśmie w grupie 4+ nadal ma zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. Udział TVP1 w 2019 r. wyniósł np. 9,68 proc. 15 marca o godz. 7.00 mszę relacjonowało TVP Info (wspólna transmisja z TVP1). Audycję w tej stacji śledziło 452 tys. widzów (łącznie na obu antenach było to 1,89 mln). TVP Info nie transmituje regularnie mszy (wyjątkiem są msze okolicznościowe – np. rocznicowe, pogrzebowe lub z okazji tzw. miesięcznicy smoleńskiej).

>>> Rzecznik Episkopatu. Transmisje mszy świętych przeżywamy tak, jak byśmy byli w kościele

Wyraźny wzrost zainteresowania – względem okresu przed wybuchem epidemii w Polsce – msze odnotowały w TVP Polonia. Transmisje w okresie 15 marca-21 czerwca miały średnio 64 tys. widzów (0,56% udziału), podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 46 tys. (0,43%). W okresie od 15 marca do 24 maja msze śledziło 75 tys. widzów (0,63%), a od 31 maja do 21 czerwca było to 36 tys. (0,38%). Transmisje w TVP Polonia również mają zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. W 2019 r. udział stacji wyniósł 0,13%. Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 29 maja śledziło średnio 291 tys. osób (2,07% udziału), a od 31 maja do 22 czerwca – 188 tys. (1,69%). Dla porównania, udział stacji w 2019 r. wyniósł 1,02%.

msza św.

fot. EPA/ANDRE PAIN

Polsat News

Z powodu epidemii koronawirusa msze zaczął pokazywać komercyjny Polsat News, w którym ogląda je średnio 592 tys. widzów (6,74%). Do 24 maja transmisje miały 704 tys. osób (7,78% udziału), a od 31 maja – 257 tys. (3,63%). Msze również i w tej stacji mają wyraźnie wyższy udział od długookresowych – w 2019 roku średni wynik Polsat News wyniósł 1,13%.

>>> Google ułatwia parafiom transmisje na YouTube: nie trzeba już 1000 subskrybcji

Niemal 10-krotny wzrost zainteresowania odnotowała transmitowana w Polsat Rodzina specjalna msza święta kierowana do dzieci. Relacje od 15 marca do 21 czerwca śledziło średnio 52 tys. widzów (0,44%), podczas gdy w okresie od 5 stycznia do 8 marca było to średnio 7 tys. (0,07%). Od 15 marca do 24 maja msze miały 67 tys. oglądających (0,56%), a od 31 maja – 6 tys. (0,07%). Średni udział Polsat Rodzina w ub. roku wyniósł 0,05%.

fot. unsplash

TV Republika

W Telewizji Republika msze między 5 stycznia a 8 marca śledziło 559 osób (0,02%), a w okresie od 15 marca do 22 czerwca było to 3,8 tys. (0,09%). Od 15 marca do 29 maja msze śledziło 4,1 tys. osób (0,09%), a od 30 maja do 22 czerwca – 3,1 tys. (0,09%). W 2019 r. udział Telewizji Republika wyniósł 0,03%.

Z przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca badania CBOS wynika, że 60% Polaków zdarzyło się oglądać transmisję mszy św. w telewizji (60%) – według deklaracji było to najpopularniejsze medium. Z kolei 40% badanych odczuwało brak wspólnotowej modlitwy w kościele. Spośród innych możliwych sposobów uczestniczenia w mszy św. bardziej popularny okazał się internet niż radio. W transmisjach online wzięła (przynajmniej raz) udział więcej niż jedna piąta Polaków (21%), a słuchanie mszy św. w radiu deklaruje 17% ankietowanych. Więcej osób modliło się w czasie narodowej izolacji w łączności z innymi za pośrednictwem technologii – co piątej osobie zdarzyło się to przynajmniej raz (20%).

Przypomnijmy – w pierwszej połowie czerwca biskupi w swoich diecezjach zdjęli powszechną dyspensę od niedzielnej mszy św. Zwolnieni z udziału będą tylko seniorzy i kobiety w ciąży, osoby z objawami infekcji oraz ci, „którzy czują wielką obawę przed zarażeniem”.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze