Warszawa, 26.01.2018. Uczestnicy XVIII Ogólnopolskiego Dnia Islamu w Koœciele Katolickim, 26 bm. w Akademiku Praskim w Warszawie. Dzieñ Islamu w Koœciele Katolickim odbywa siê pod has³em „Chrzeœcijanie i muzu³manie: troska o wspólny dom”. (nlat/mr) PAP/Marcin Obara

Warszawa: zakończyły się obchody XVIII Dnia Islamu

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom” w warszawie obchodzono w piątek XVIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Z tej okazji wyznawcy obu religii spotkali się w Warszawie w budynku Akademika Praskiego by modlić się i rozmawiać na temat wyzwań współczesnego świata. Nawiązując do etymologii słowa „islam” mufti Muzułmańskiego Związku Religijnego przekonywał, że religia ta dąży do pokoju.

Bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu Episkopatu ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi podkreślił, że pokój i zrozumienie są owocem dialogu i wspólnej modlitwy. – Naszym zadaniem jest wołanie do Boga za siebie nawzajem, bez popadania w pojednawcze synkretyzmy oraz proszenie Pana o dar pokoju, spotkanie się, prowadzenie dialogu i krzewienie zgody w duchu współpracy i przyjaźni – powiedział biskup. Przypominając soborowe nauczanie Kościoła katolickiego bp Ciereszko podkreślił, że wszystkie narody i ludy biorą swój początek w Bogu i ku Niemu zmierza ich kres. – Naszym zadaniem jako wyznawców Chrystusa jest podjęcie dialogu z wyznawcami innych religii dając świadectwo swojej wiary. Winniśmy uznawać, chronić i wspierać dobra duchowe i moralne a także wartości społeczno-kulturalne będące dziełem wyznawców innych religii – zwrócił uwagę białostocki biskup pomocniczy. Nawiązując do tematu tegorocznego spotkania wyraził nadzieję, że troska o ziemię będącą wspólnym domem wyznawców obu religii stanie się nie tylko przestrzenią dialogu ale również różnych działań. – Każde wspólne dążenie jest niewątpliwie krokiem do zbliżenia się i ubogacającego współżycia – stwierdził duchowny.

Mufti Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej Tomasz Miśkiewicz podkreślił, że Dzień Islamu w Kościele Katolickim stanowi zarówno otwarcie jak i wyzwanie. – Jest to przede wszystkim zaproszenie do wzajemnego poznawania się. Prawdziwy pokój i dialog muszą bowiem być budowane na wzajemnym szacunku wynikającym z edukacji. Jako muzułmanie powinniśmy mieć świadomość :Co jest w religii katolickiej, czy u innych wyznań chrześcijańskich, z kolei druga strona powinna wiedzieć co jest w religii muzułmańskiej – powiedział mufti.

Nawiązując do etymologii słowa „islam” przekonywał, że religia ta dąży do pokoju. – Islam sam w sobie jako słowo ‘Salam’ – jest pokojem – pokojem, który został zesłany przez Boga i religię, którą przyjmujemy, zgodnie z którą wierzymy i za którą będziemy podążać – powiedział Mufti Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Fot. PAP/Marcin Obara

Zwrócił uwagę, że wspólnym dobrem wyznawców obu religii jest osoba ludzka oraz ziemia, która winna służyć człowiekowi.– Mamy się poznawać i wspólnie żyć, a nie wzajemnie się zwalczać – podkreślił Tomasz Miśkiewicz. Zwrócił uwagę, że wolność słowa nie może być wykorzystywana do wzajemnych oskarżeń. – Mamy dążyć do prawdy ale bez krzywdzenia się, bo krzywda zawsze działa ona w obie strony – ostrzegł mufti.  Mówiąc, że jedną z najważniejszych wartości w ludzkim życiu jest pokój, Tomasz Miśkiewicz stwierdził że zadaniem wspólnot religijnych jest wzajemna troska o siebie nawzajem. – Nie wolno nam się skupiać na własnych interesach. Naszym obowiązkiem jest dbanie o nasz dom, wspólnotę, region a nawet kraj. Z tym wiąże się również troska o środowisko naturalne. Mamy tak żyć, by ludzkość dalej mogła przetrwać – oświadczył pzewodniczący Muzułmańskiego Swiązku Religijnego w RP. Dodał, że jednym z warunków budowania wspólnoty jest postawa umiarkowania. – Każdy ma bowiem prawo do życia – podkreślił.

W dwugłosie chrześcijańsko-muzułmańskim na temat katolickiego spojrzenia na człowieka i przyrodę głos zabrał o. Stanisław Jaromi OFM Conv., zaś Andrzej Saramowicz mówił o muzułmańskim podejściu do świata i przyrody. Na zakończenie odczytano fragmenty z Biblii i Koranu. Wyznawcy obu religii odmówili także swoje modlitwy oraz przekazano sobie znak pokoju. Spotkanie zwieńczyła wspólna agapa.

***

12 godzin temu Warszawa piątek, 26 stycznia 2018 6:47

Pod hasłem „Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom” dziś obchodzony będzie XVIII Dzień Islamu w Kościele katolickim w Polsce. Podczas centralnych obchodów, które odbęda się w Warszawie, przedstawiciele obydwu religii czytać będą Biblię i Koran, modlić się i dyskutować. Inicjatywa polskiego Episkopatu jest pionierską w skali światowej. Oprócz hierarchów katolickich i chrześcijan różnych wyznań w spotkaniu w Akademiku Praskim przy ul. Floriańskiej 3A przy katedrze na warszawskiej Pradze wezmą udział polscy muzułmanie. Przybędą także ambasadorowie państw muzułmańskich w Polsce. Gospodarzem spotkania będzie bp Henryk Ciereszko, przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi. „Szanując inne tradycje, mamy trwać, rozwijać się w wierze chrześcijańskiej, głosić Chrystusa i być Jego świadkami wobec innych” – powiedział KAI bp Ciereszko tłumacząc ideę Dnia Islamu. Podkreślił, że nie należy uprzedzać się wobec innych tradycji religijnych dostrzegając w nich jedynie coś negatywnego. „Negatywy są wszędzie, także w postawach chrześcijan i wyznawców innych religii, gdy ktoś nie jest wierny przyjętej drodze” – zaznaczył.

Fot. PAP/Marcin Obara

Spotkanie rozpocznie się o godz. 16.00 przy dźwiękach muzyki Orientu. Po powitaniu i wprowadzeniu w temat tegorocznych obchodów – „Chrześcijanie i muzułmanie: troska o wspólny dom” – odbędzie się dwugłos na ten temat. Prelekcję pt. „Chrześcijańskie spojrzenie na człowieka i przyrodę jako Boże dzieło w perspektywie encykliki ‘Laudato si’ wygłosi o. Stanisław Jaromi OFMConv. Natomiast „Muzułmańskie odniesienie do świata przyrody jako Bożego stworzenia” przybliży Andrzej Saramowicz.

Kolejnym punktem spotkania będzie czytanie fragmentów Ksiąg Świętych – Biblii i Koranu po czym nastąpi cyđc modlitewna. Muzułmanie wzniosą modlitwę spontaniczną – „Dua” natomiast chrześcijańską modlitwę wiernych zakończy odmówienie „Ojcze nasz”, po czym uczestnicy spotkania przekażą sobie nawzajem znak pokoju. Całość zakończy się agapą – wspólnym posiłkiem chrześcijan i muzułmanów. Dzień Islamu obchodzony będzie też m.in. w Krakowie. O 15.30 w bazylice ojców franciszkanów odbędzie się nabożeństwo Słowa Bożego. Liturgii przewodniczyć będzie ks. Prof. Łukasz Kamykowski, referent Archidiecezji Krakowskiej ds. Dialogu Międzyreligijnego. Ponadto zaplanowano wspólną zbiórkę krwi, która odbędzie się w parafii św. Mikołaja i szpiku – w Centrum Muzułmańskim. O 16.30 na Uniwersytecie Jana Pawła II w Krakowie odbędzie się panel pt. „pokój w czasach kobiet. O tym, co robimy i co jeszcze możemy zrobić dla pokoju między religiami rozmawiają muzułmanka, żydówka i chrześcijanka”.

Pytany o istotę obchodów Dnia Islamu bp Ciereszko powiedział, że Kościół w Polsce idzie „po linii” nauczania Kościoła, zwłaszcza w soborowej deklaracji „Nostra aetate”. „Chcemy dostrzegać w innych religiach pierwiastki dobra i tego, co służy budowaniu wspólnoty ludzkiej oraz rozwojowi duchowemu i religijnemu” – powiedział biskup. Taka postawa służy też, jak dodał, budowaniu zgody, współpracy i dialogu. Bp Henryk Ciereszko, wskazuje, że spotkania nie służą poważnym debatom na tematy doktrynalne lecz przebiegają w luźniejszej atmosferze. Przewodniczący Komitetu KEP ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi przypomniał, że Polskę od wieków zamieszkują Tatarzy. Biskup przyznał, że w ramach Komitetu odbywają się rozmowy na temat takich konkretnych zagadnień jak małżeństw mieszane, w tym ich aspektów prawnych, ale do wypracowania konkretnych uzgodnień jeszcze daleko. „Na pewno trzeba wystrzegać się nieufności i wierzyć w dobrą wolę, a jednocześnie stawać w prawdzie i wspólnie przeciwstawiać się przemocy, niesprawiedliwości” – zaznaczył bp Ciereszko. Ocenił też, że od strony muzułmańskiej powinno się wymagać wyraźniejszego potępienia aktów terroru dokonywanego w imię religii.

 

Fot. PAP/Marcin Obara

Idea dialogu chrześcijan i muzułmanów w Polsce, obecna wyraźniej pod koniec XX w., nawiązuje do ponad trzechsetletniej tradycji obecności muzułmanów i tolerancyjnej postawy ludności chrześcijańskiej wobec nich. Pod koniec ubiegłego stulecia odbywało się wiele spotkań międzyreligijnych z udziałem wyznawców islamu. Współorganizatorem niektórych z nich była m.in. Fundacja D.O.M, która przyczyniła się do powstania w 1997 r. Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. To właśnie od Rady na czele z jej prezesem, Zdzisławem Bieleckim, (ówczesnym współprzewodniczącym Rady ze strony katolickiej) pochodzi idea Dnia Islamu. W 2001 r. Konferencja Episkopat Polski wpisała to wydarzenie do oficjalnego kalendarza Kościoła katolickiego w naszym kraju, powierzając organizację Dnia Islamu Komitetowi ds. Dialogu z Religiami Niechrześcijańskimi Konferencji Episkopatu Polski. Obecnie funkcję tę pełni bp Henryk Ciereszko. Regularne obchody Dnia Islamu odbywają się także w Lublinie i Krakowie (od 2004 r.), a okazyjne w Olsztynie (2001), Opolu (2002) i Poznaniu (2008). Tematykę obchodów Dnia Islamu wyznacza przesłanie kierowane do muzułmanów przez papieża z okazji corocznego święta na zakończenie miesiąca postu, ramadanu.

Od początku XVI do lat osiemdziesiątych XX wieku polskimi muzułmanami byli niemal wyłącznie Tatarzy – zwraca uwagę Muzułmański Związek Religijny. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. do mieszkających od wieków w Polsce Tatarów zaczęli dołączać nowi przybysze z krajów muzułmańskich, zwiększając liczebność wyznawców islamu w Polsce. Byli to głównie Arabowie podejmujący studia na polskich uczelniach, w mniejszym stopniu imigranci. Większość z nich po zakończeniu studiów wracała do rodzinnych stron, niektórzy jednak zostawali w Polsce na stałe. W Polsce funkcjonują dwa religijne związki muzułmańskie wpisane do rejestru Kościołów i Związków Religijnych. Muzułmański Związek Religijny w RP, uznany oficjalnie w 1925 r., liczy obecnie ok. 6 tys. członków, zrzesza przede wszystkim Tatarów Muzułmanów Polskich. Największe ich skupiska mieszkają w województwie podlaskim (w Białymstoku, Sokółce, Suchowoli i Dąbrowie Białostockiej). Zabytkowe meczety znajdują się w Bohonikach i Kruszynianach, gdzie mieszkają już tylko pojedyncze rodziny tatarskie. Drugim, liczniejszym,  związkiem wyznawców islamu jest zarejestrowana w 2004 r. Liga Muzułmańska w RP. Zrzesza ona muzułmanów przybywających do Polski na studia oraz do pracy, a także osoby przyjmujące islam za swoją religię. Według szacunków liczy ok. 25 tysięcy członków.

Wybrane dla Ciebie

Czytałeś? Wesprzyj nas!

Działamy także dzięki Waszej pomocy. Wesprzyj działalność ewangelizacyjną naszej redakcji!

Zobacz także
Wasze komentarze